رؤيا از جهت آنچه که انسان در خواب مي بيند و از حيث مقام و مرتبه وجودي انسان که گيرنده و دريافت کننده آن صورت ها مي باشد داراي اقسامي است: ?- خوابي که بسته به نوع مزاج بدني انسان يا خلقيات وي، مستند به اسباب خارجي طبيعي، مزاجي و يا اسباب داخلي يا اخلاقي و روحي انسان مي باشد. مثلا گفته شده کسي که مزاجش گرم است حرکاتش مشوش و مضطرب بوده، خواب او هم پر از اضطراب است. اين خواب آشفته مستند به مزاج بدني خواب بيننده مي باشد. يا اگر کسي ، انساني يا کاري را خيلي دوست داشته باشد، آن را در خواب مي بيند و يا نسبت به شخصي بغض و عداوت زياد دارد ،در خواب با او جدال مي کند. اين جدال و آن همراهي ، مستند به خلقيات و ملکات اخلاقي انسان است. ?- خوابي که به حوادث خارج از مسائل و مزاجي و خلقي، مربوط است. در اين نوع خواب نفس انساني از عالم دنيوي گذشته و با توجه به همگوني که با عالم مثال و عقل دارد، با آن دو مرتبط مي گردد. اين نوع خواب گاهي صريح و واضح است و تعبيرش آسان مي باشد مانند خواب حضرت ابراهيم در کشتن فرزندش حضرت اسماعيل. گاهي غيرصريح و روشن است که ارجاع آن خواب به معناي اصلي خود مشکل و سخت است مانند خواب حضرت يوسف (ع). در مواردي خواب غيرصريح است که از اين نوع خواب به (اضغاث احلام) ياد مي کنند، يعني خواب هاي پريشان و آشفته. خوابها از جهات ديگر به اقسام گوناگوني تقسيم مي شود: برخي از رؤياها ناشي از تأثير اسباب و عوامل خارجي مانند گرما و سرما و يا عوامل داخلي مثل مريضي و وضع مزاج و پر بودن معده و ناراحتي هاي روحي و غير آن، روي قوه متخيله انسان و در نتيجه درچگونگي رؤيا و خواب مؤثر است. همچنين اخلاق و خصوصيات انساني تأثير زيادي در نوع تخيل دارد مانند اين که کسي يا چيزي و يا کاري را زياد و بيش از حد دوست داشتن. البته اغلب خوابها ناشي از تخيلات نفساني است که برآمده از تأثير اسباب و عوامل خارجي يا داخلي است که در حقيقت حاکي از کيفيت عمل و اثر اين اسباب است. -زمان خواب ديدن مثل سرشب يا وسط شب يا آخر شب يا بعد از نماز صبح نيز درچگو نگي رؤيا وصدق وکذب آن تأثير مي گذارد. معمولاً خوابهاى صادقه بعد از نيمه شب تا پيش از اذان صبح مىباشد . خوابهاى بعد از نماز صبح غالبا قابل تعبير نيست، اگر چه با توجه به وضعيت جسمي وروحي متفاوت افرادنمي توان گفت هيچ يک از رؤياهاي بعد ازصبح تعبير ندارد . حتى فصلهاى سال هم در تعبيرخواب تأثير دارد؛ مثلاً فردى در پاييز ببيند که درختان ميوه کرده است، دلالت بر ضرر وى دارد. اگر هنگام بهار همين رؤيا را ببيند دلالت بر منفعت او دارد. حتى شغل کسي که خواب مىبيند تأثير دارد مثلاً اگر کاسب خواب ببيند کاسه شير مىنوشد ،دلالت بر کسب مال دارد؛ ولى اگر دانشجو و طالب علم چنين خوابى ببيند، دلالت به تحصيل علم دارد و... . ابوبصير از امام صادقپرسيد: آيا خواب راست و دروغ هر دو يک منشأ دارد؟ حضرت فرمود: درست است (با اين تفاوت که) رؤياي دروغ و خلاف واقع را انسان در آغاز شب که هنگام تسلط (شياطين) رانده شده و نابکار است ميبيند. اين گونه رؤياها تخيلات آدمي است که دروغ و غير واقعي و بيفايده ميباشد. اما رؤياي صادق را بعد از گذشت دو سوم شب که فرشتگان فرود ميآيند و آن پيش از سحر است ميبيند. اين گونه رؤياها راستند و به خواست خدا تحقق مييابند مگر آن که بيننده خواب جنب يا ناپاک خوابيده باشد و خدا را چنان که شايسته است، ياد نکرده باشد. در اين صورت رؤيا، مختلف و با درنگ و تأخير تحقق مييابد. (?) بنابراين تشخيص اين که چه خوابى صادقه است کار دشوارى است. علم تعبيرخواب، علمي افاضي والهامي است. خداوند به هر کسي به تناسب صفاي باطنش، تمام يا قسمتي ازآن را افاضه وعنايت مي کند. پينوشتها: ?. تفسير الميزان، عربى، ج ??، ص ???؛ ميزان الحکمه، ج ?، ص ??، انتشارات مکتبه الاعلام الاسلامي. ?-روضه کافي ،کليني ،ج ?،ص??،ح ?? ؛مرأه العقول،ج ??،ص
نظر خودتان را ارسال کنید