سلام.پرسشگر محترم جهت قضاوت خوبي وبدي جشن ها در چهارشنبه سوري وسيزده بدر،توجه به آثار برگزاري آنها لازم وضروري مي نمايد. الف:خوبي جشن چهارشنبه سوري: خوبي که از برگزاري آن به ذهن مي رسد ، گرد هم آمدن خانواده ها در بعضي رسم ورسومات محلي، تخليه هيجانات روحي جوانان ونوجوانان مي باشد از اين لحاظ که گاهي لحظات نشاط وشادي زود گذر به آنان دست مي دهد. بدي آن:با توجه به نحوه برگزاري آن وهمچنين آثار سوء ومخربي که از خود دربين مردم به جا مي گذارد ،بدي آن بيشتر نمايان مي شود.از جمله آثار آن بدين قرار است. 1. به هم زدن آرامش وامنيت مردم:واقعيت آن است که در پي برگزاري اينگونه جشنها در آستانه چهارشنبه سوري وآستانه نوروز،با سروصدا وانفجار ترقه و فشفشه، ,... آرامش شهروندان به هم مي خورد. وناراحتي واضطراب بر جامعه سايه مي افکند. 2.به بار آوردن آسيب هاي جسمي روحي ورواني به خود استفاده کنندگان از مواد منفجره:هرچند برگزاري اين گونه رفتارهاي خطرناک ممکن است به کودکان ونوجوانان شادي ونشاط آورد .اما کم توجهي وبي احتياطي در چگونگي برگزاري آن ،چه بسا به از دست دادن عضوي از اعضاي خانواده ويا به مصدوميت سخت آنها منجر مي شود. با دقت نظر وملاحظه عقلاني ،اين تاثيرات ويرانگر،ومقايسه آن با فايده اندک شادي آور بودن ،وجدان هر انسان عاقلي به بد بودن آن حکم مي کند. ب:خوبي جشن سيزده بدر:از جمله مزيت هاي جشن گرفتن آن ؛بازديد طبيعت وحال وهوا عوض کردن مردم ورهايي از زندگي پرسروصداي شهري وفرصت توجه وتفکر در زيبايي هاي طبيعت ونيز گردهم آمدن خانواده ها واقوام وآشنايان مي باشد. ومضرات ومعايب برگزاري جشن سيزده بدر: رعايت نشدن آداب ودستورات اسلامي ومختلط بودن محرم ونامحرم وبرگزاري آن همراه باموسيقي در بعضي از مکانها واز سوي برخي جوانان وعدم مراعات اخلاق زيست محيطي مانند تخريب چمن ها واشجار ومحيط زيست و ايجاد ترافيک وراه بندان و...مي باشد. نکته مهمي که در اينجا توجه به آن مهم است،اين است که بايد متوجه باشيم ،برگزاري اين جشن ها مبناي شرعي ندارد ،هرچند برخي تلاش کرده اند آن را نوعي رنگ فرهنگي ومذهبي بدهند،بلکه نوعي آداب ورسوم ايراني محسوب مي شود که طبق انديشه برخي از بزرگان ريشه در خرافات دارد.شهيد استاد مطهري در اين زمينه مي فرمايد:« طبيعي است که هر ملتي که داراي يک سلسله عقايد و افکار مذهبي يا غير مذهبي هست ...مسلما ايرانيان نيز ناخود آگاه برخي عقايد خويش را با صبغه اسلامي حفظ کردند متأسفانه پارهاي خرافات هم اکنون در ميان برخي ايرانيان وجود دارد از قبيل پريدن از روي آتش در چهارشنبه آخر سال و سوگند خوردن به سوي ( نور ) چراغ که از بقاياي ما قبل اسلام است . و اين وظيفه اسلامي است که با مقياسهاي اصولي اسلام عقايد پاک و خالص اسلامي را از کدورت انديشه هاي جاهلي هميشه دور نگاه دارند . ( خدمات متقابل اسلام و ايران ص 114) «سحر و جادوگرى به جاى شريعت تورات در ميان بنى- اسرائيل رائج و مورد توجه مردم گرديد. در دين مبين اسلام نيز به جاى فرمانهاى اصيل قرآن و گفتار اهل بيت عليهم السّلام خرافات بسيارى در لباس دين متجلى شد و حتى رسومات بيجا، جاى حقايق را گرفت .يهودى به جادو پناه مىبرد، مسلمان روز سيزده بدر سبزه گره مىزند و يا در آخرين چهارشنبه سال خورشيدى از روى آتش مىجهد و مىگويد زردى من از تو، سرخى تو از من. قرآن حق دارد يهود را نکوهش کند ولى آيا ما هم، با آنکه بيشتر از يهود؛ از اسلام دور افتادهايم مورد نکوهش نيستيم.» .( تفسير أحسن الحديث، ج1، ص 205) «چون اکثريت بشر جاهلاند و نوعا پى سؤال و تحقيق نمىروند وقتيکه چيزى ميان مردم رسميت پيدا کرد مردم آنرا حقيقت ميدانند بايد بيدارشان کرد. مردمان بيشترى عقيده دارند جهيدن از روى آتش در آخرين شب چهارشنبه سال در دفع نحوست اثر دارد، بيرون شدن در روز سيزده بدر سبب خوشحالى در تمام ايّام سال است، دم روباه که رانندهها بماشين مىزنند موجب کثرت مشترى است و دهها نظير اينها که اگر خداى نکرده قرآن از محيط ما برود در مدت کمى دهها معبودات باطله سر بر خواهند داشت عقيده بر جهيدن از روى آتش نظير عقيده بقدرت بت است.» (قاموس قرآن، ج4، ص 284) در هر حال بايد توجه داشت که گرفتار خرافات نشويم . منابع: 1. مطهري ،مرتضي ؛خدمات متقابل اسلام و ايران،آثارآنلاين 2. قرشى سيد على اکبر، تفسير احسن الحديث، بنياد بعثت - تهران، چاپ سوم، 1377 ش. 3.قرشى سيد على اکبر، قاموس قرآن، دار الکتب الإسلامية - تهران، چاپ ششم، 1371 ش.
نظر خودتان را ارسال کنید