باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
پرسشگر عزيز لطفا سوالات خودتون رو به طور جدا مطرح کنيد
==========
الف: قتل عام بني قريظه
آري اين مطلب در کتب روايي و تاريخي شيعه از جمله کتاب ارشاد شيخ مفيد ج 1 ص 111 آمده است ؛ که بني قريظه بعد از خيانت به رسول خدا و توطئه براي حمله به مدينه ، بعد از محاصره اي شديد و وقتي قدرت اسلام را ديدند ، همگي تسليم شدند و قبول کردند که هرچه سعد معاذ در مورد آنان حکم کند اجرا شود ؛ سعد نيز حکم کرد که همه مردان اين قبيله اعدام شده و زنان و کودکان و پيرمردان به اسارت گرفته شوند که حکم اعدام را به دستور رسول خدا امير مومنان و چند تن ديگر از اصحاب به عهده گرفتند .
اما اين سوال را بايد مطرح کرد که چرا رسول خدا به جاي آنکه به بني قريظه اجازه دهد که مانند ساير يهوديان اموال خود را در اختيار مسلمانان گذارده و جلاي وطن کنند ، با نظر سعد معاذ موافقت کرده و دستور قتل همه آنها را دادند ؟
پاسخ روشن است : زيرا هيچ بعيد نبود که اين گروه مانند بني نضير و بني قين قاع ، وقتي از دسترس مسلمانان بيرون رفتند باز با تحريک نيروهاي عرب بت پرست اسلام و مسلمانان را با خطرات بزرگي مواجه سازند ؛ (زيرا بني قين و قاع بعد از بيرون رفتن از مدينه سبب بروز جنگ احد و کشته شدن بسياري از مسلمانان شده و بني نضير نيز بعد از تبعيد از مدينه مشغول فعاليت بر ضد مسلمانان شده و ايشان بودند که سبب بسياري از جنگ ها مانند جنگ خندق شدند ) و باعث شوند که خون عده زيادي ريخته شود ؛ از اين جهت پيامبر با اين نظر موافقت نکرده و نظر سعد را که خود يهود او را به عنوان حکم قرار داده بودند ، پذيرفتند ؛ و نظر سعد نظري بود که از روي مدارک و دلائل مستحکم داده شده بود :
1 . يهود بني قريظه با رسول خدا پيمان بسته بودند که اگر بر ضد مصالح اسلام قيام کنند مسلمانان در کشتن آنان آزاد باشند و در عوض بتوانند در مدينه بدون هيچ گونه محدوديتي رفت و آمد داشته باشند ودر حقيقت نبذ اقتصادي مدينه را در دست گرفتند ؛ زيرا مسلمانان نمي توانستند به طور مستقيم با کفار در ارتباط باشند و يهود بني قريظه در بسياري مواقع نقش واسطه را ايفا مي کردند .
2 . يهود بني قريظه با خود فکر مي کردند که بعد از حمله به مدينه عملي مي شد ، تمامي مردان را اعدام کرده و زنان و کودکان به اسارت مي گيرند و اين عمل سعد دقيقا مطابق با طرحي بود که ايشان براي مسلمانان داشتند .
3 . در قوانين يهود و تورات چنين آمده است که : هنگامي که به قصد نبرد آهنگ شهري نمودي نخست ايشان را به صلح دعوت نما ؛ و اگر آن ها از در جنگ وارد شدند ، شهر را محاصره کن و وقتي بر شهر مسلط شدي مردان را از دم تيغ گذرانده و زنها و کودکان و حيوانات و هرچه در شهر موجود است را به غنيمت بگير .
و در واقع او به همان قانون خود يهود دستور داده است .
============
ب: ازدواج پيامبر و عايشه
اهل سنت اصرار دارند که ثابت کنند عائشه در شش سالگي به عقد رسول خدا صلي الله عليه وآله درآمده و در نه سالگي وارد خانه آن حضرت شده است و اين مطلب را دليل بر برتري عائشه بر ديگر همسران رسول خدا ميدانند؛ اما آيا حقيقت مطلب نيز همين است ؟
ما در اين مقاله اين مطلب را بررسي خواهيم کرد.
قبل از پرداختن به اصل مطلب، بايد تاريخ ازدواج رسول خدا با عائشه روشن شود تا بعد نتيجه بگيريم که عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا چند سال داشته است.
در باره تاريخ ازدواج رسول خدا صلي الله عليه وآله با عائشه ديدگاههاي متفاوتي وجود دارد. محمد بن اسماعيل بخاري ، از خود عائشه نقل مي کند که رسول خدا سه سال بعد از حضرت خديجه سلام الله عليها با او ازدواج کرده است:
حدثنا قُتَيْبَةُ بن سَعِيدٍ حدثنا حُمَيْدُ بن عبد الرحمن عن هِشَامِ بن عُرْوَةَ عن أبيه عن عَائِشَةَ رضي الله عنها قالت ما غِرْتُ على امْرَأَةٍ ما غِرْتُ على خَدِيجَةَ من کَثْرَةِ ذِکْرِ رسول اللَّهِ (ص) إِيَّاهَا قالت وَتَزَوَّجَنِي بَعْدَهَا بِثَلَاثِ سِنِينَ وَأَمَرَهُ رَبُّهُ عز وجل أو جِبْرِيلُ عليه السَّلَام أَنْ يُبَشِّرَهَا بِبَيْتٍ في الْجَنَّةِ من قَصَبٍ.
از عائشه نقل شده است که به هيچ زني به اندازه خديجه ، حسادت نکردم؛ زيرا: (الف) رسول خدا زياد از او ياد ميکرد؛ (ب) رسول خدا سه سال بعد از خديجه با من ازدواج کرد؛ (ج) خداوند به رسول خدا و يا جبرئيل دستور داد که به خديجه سلام رسانده و او را به خانهاي در بهشت بشارت دهد که از ني ساخته شده است.
البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل ابوعبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 3 ، ص 3606، ح3606 ،کتاب فضائل الصحابة، بَاب تَزْوِيجِ النبي e خَدِيجَةَ وَفَضْلِهَا رضي الله عنها ، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن کثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.
با توجه به اين که حضرت خديجه سلام الله عليها در سال دهم بعثت از دنيا رفتهاند؛ پس زمان ازدواج رسول خدا با عائشه در سال سيزدهم بعثت بوده است.
و ابن ملقن بعد از نقل روايت بخاري و استدلال به آن ميگويد :
وبنى بها بالمدينة في شوال في السنة الثانية .
رسول خدا در سال دوم هجري ، عائشه را به خانه خود آورد.
الأنصاري الشافعي، سراج الدين أبي حفص عمر بن علي بن أحمد المعروف بابن الملقن (متوفاي804 هـ)، غاية السول في خصائص الرسول صلى الله عليه وسلم ، ج 1 ، ص 236 ، تحقيق : عبد الله بحر الدين عبد الله ، ناشر : دار البشائر الإسلامية - بيروت - 1414هـ - 1993م.
طبق اين نقل ، رسول خدا در سال سيزدهم بعثت، عائشه را به عقد خود درآورده و در سال دوم هجري رسماً با او عروسي کرده است.
از نقل برخي ديگر از بزرگان اهل سنت به اين نتيجه ميرسيم که ازدواج رسول خدا با عائشه در سال چهارم هجري بوده است. بلاذري در انساب الأشراف در شرح حال سوده ، همسر ديگر رسول خدا صلي الله عليه وآله مينويسد:
وتزوج رسولُ الله صلى الله عليه وسلم، بعد خديجة، سودة بنت زَمعة بن قيس، من بني عامر بن لؤي، قبل الهجرة بأشهر... فکانت أول امرأة وطئها بالمدينة.
رسول خدا بعد از خديجه، چند ماه قبل از هجرت با سوده بنت زمعه ، ازدواج کرد و او نخستين همسري بود که رسول خدا در مدينه با او همبستر شد.
البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاي279هـ)، أنساب الأشراف، ج 1 ، ص 181، طبق برنامه الجامع الکبير.
از طرف ديگر ذهبي مدعي است که سودة بن زمعه، چهار سال تنها همسر رسول خدا بوده است .
وتوفيت في آخر خلافة عمر ، وقد انفردت بصحبة النبي صلى الله عليه وسلم أربع سنين لا تشارکها فيه امرأة ولا سرية ، ثم بنى بعائشة بعد ... .
سوده در سال آخر خلافت عمر از دنيا رفت، او چهار سال تنها همسر رسول خدا بود ، هيچ زني و هيچ کنيزي در آن چهار سال با سوده در اين امر شريک نبود، سپس رسول خدا با عائشه ازدواج کرد.
الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 3 ، ص 288 ، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الکتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م.
در نتيجه ، عائشه در سال چهارم هجرت (چهار سال بعد از ازدواج رسول خدا با سوده) با آن حضرت ازدواج کرده است.
حال با مراجعه به مدارک و اسناد تاريخي سن عائشه را در هنگام ازدواج بررسي خواهيم کرد:
مقايسه سن عائشه با سن اسماء بنت أبي بکر:
يکي از مسائلي که سن دقيق عائشه را در هنگام ازدواج با رسول خدا به اثبات ميرساند، مقايسه سن او با سن خواهرش اسماء بنت أبي بکر است. طبق نقل بزرگان اهل سنت، اسماء ده سال از عائشه بزرگتر بوده و در سال اول هجري بيست و هفت سال داشته است. همچنين در سال هفتاد و سه از دنيا رفته است؛ در حالي که صد ساله بوده است.
ابونعيم اصفهاني در معرفة الصحابة مينويسد:
أسماء بنت أبي بکر الصديق ... کانت أخت عائشة لأبيها وکانت أسن من عائشة ولدت قبل التأريخ بسبع وعشرين سنة.
اسماء دختر ابوبکر، از جانب پدر خواهر عائشه و از او بزرگتر بود، اسماء، بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمد.
الأصبهاني، ابونعيم أحمد بن عبد الله (متوفاي430هـ)، معرفة الصحابة ج 6 ، ص 3253 ، رقم : 3769 ، طبق برنامه الجامع الکبير.
و طبراني مينويسد:
مَاتَتْ أَسْمَاءُ بنتُ أبي بَکْرٍ الصِّدِّيقِ سَنَةَ ثَلاثٍ وَسَبْعِينَ بَعْدَ ابْنِهَا عبد اللَّهِ بن الزُّبَيْرِ بِلَيَالٍ ... وکان لاسماء يوم مَاتَتْ مِائَةُ سَنَةٍ وُلِدَتْ قبل التَّارِيخِ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ سَنَةً .
اسماء دختر ابوبکر در سال هفتاد و سه و بعد از پسرش عبد الله بن زبير از دنيا رفت. اسماء در هنگام وفات صد سال داشت ، بيست و هفت سال قبل از تاريخ (هجرت) به دينا آمده بود.
الطبراني، سليمان بن أحمد بن أيوب ابوالقاسم (متوفاي360هـ)، المعجم الکبير، ج 24 ، ص 77 ، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مکتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانية، 1404هـ – 1983م.
ابن عساکر نيز مينويسد:
کانت أخت عائشة لأبيها وکانت أسن من عائشة ولدت قبل التاريخ بسبع وعشرين سنة
اسماء از جانب پدر، خواهر عائشه و بزرگتر از وي بود، اسماء بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمده بود.
ابن عساکر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذکر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 69 ، ص 9 ، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفکر - بيروت - 1995.
و ابن اثير مينويسد:
قال أبو نعيم : ولدت قبل التاريخ بسبع وعشرين سنة.
ابو نعيم گفته: اسماء بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمده است.
الجزري، عز الدين بن الأثير أبي الحسن علي بن محمد (متوفاي630هـ)، أسد الغابة في معرفة الصحابة، ج 7 ، ص 11 ، تحقيق عادل أحمد الرفاعي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1417 هـ - 1996 م.
و نووي مينويسد:
وعن الحافظ أبي نعيم قال ولدت أسماء قبل هجرة رسول الله صلى الله عليه وسلم بسبع وعشرين سنة .
از حافظ أبونعيم نقل شده است که گفت: اسماء بيست و هفت سال قبل از هجرت به دنيا آمد.
النووي، ابوزکريا يحيي بن شرف بن مري، (متوفاي676 هـ) ، تهذيب الأسماء واللغات ، ج 2 ، ص 597 ـ 598 ، تحقيق : مکتب البحوث والدراسات ، دار النشر : دار الفکر - بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1996م
و حافظ هيثمي مينويسد:
وکانت لأسماء يوم ماتت مائة سنة ولدت قبل التاريخ بسبع وعشرين سنة وولدت أسماء لأبي بکر وسنه إحدى وعشرون سنة.
اسماء در هنگام وفات صد سال داشت، بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمد، و ابوبکر در هنگام ولادت او بيست و يک سال داشت.
الهيثمي، ابوالحسن علي بن أبي بکر (متوفاي 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 9 ، ص 260 ، ناشر: دار الريان للتراث/ دار الکتاب العربي - القاهرة، بيروت – 1407هـ..
و بدرالدين عيني مينويسد:
أسماء بنت أبي بکر الصديق... ولدت قبل الهجرة بسبع وعشرين سنة ، وأسلمت بعد سبعة عشر إنساناً ... توفيت بمکة في جمادى الأولى سنة ثلاث وسبعين بعد قتل ابنها عبد اللَّه بن الزبير ، وقد بلغت المائة ولم يسقط لها سن ولم يتغير عقلها ، رضي الله تعالى عنها .
اسما دختر ابوبکر، بيست و هفت سال قبل از هجرت به دنيا آمد، هفدهمين فردي بود که ايمان آورد، در سال هفتاد و سه و بعد از کشته شدن فرزندش عبد الله بن زبير و در حالي که صد ساله شده بود از دنيا رفت. هيچ يک از دندانهاي او نيفتاده بود و عقلش نيز دچار اختلال نشده بود.
العيني، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد الغيتابي الحنفي (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 2 ، ص 93 ، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.
ابن حجر عسقلاني ميگويد:
8525 أسماء بنت أبي بکر الصديق زوج الزبير بن العوام من کبار الصحابة عاشت مائة سنة وماتت سنة ثلاث أو أربع وسبعين .
اسماء دختر ابوبکر، همسر زبير بن عوام که از بزرگان صحابه بود، صد سال زندگي کرد و در سال هفتاد و سه و يا هفتاد و چهار از دنيا رفت.
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، تقريب التهذيب، ج 1 ، ص 743 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.
وقال هشام بن عروة عن أبيه بلغت أسماء مائة سنة لم يسقط لها سن ولم ينکر لها عقل وقال أبو نعيم الأصبهاني ولدت قبل الهجرة بسبع وعشرين سنة
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، الإصابة في تمييز الصحابة، ج 7 ، ص 487 ، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولى، 1412هـ - 1992م.
ابن عبدالبر قرطبي نيز مينويسد:
وتوفيت أسماء بمکة في جمادى الأولى سنة ثلاث وسبعين بعد قتل ابنها عبد الله بن الزبير بيسير... قال ابن اسحاق إن أسماء بنت أبي بکر أسلمت بعد اسلام سبعة عشر إنسانا... وماتت وقد بلغت مائة سنة.
اسماء در جمادي الأول سال هفتاد و سه در مکه و بعد از کشته شدن فرزندش عبد الله بن زبير از دنيا رفت. ابن اسحاق گفته: اسماء دختر ابوبکر بعد از هفده نفر اسلام آورد و در حالي از دنيا رفت که صد سال سن داشت.
النمري القرطبي، ابوعمر يوسف بن عبد الله بن عبد البر (متوفاي 463هـ)، الاستيعاب في معرفة الأصحاب، ج 4 ، ص 1783 ـ 1782 ، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولى، 1412هـ..
صفدي مينويسد:
وماتت بعده بأيام يسيرة سنة ثلاث وسبعين للهجرة وهي وأبوها وابنها وزوجها صحابيون قيل إنها عاشت مائة.
اسماء بعد از گذشت مدت کوتاهي پس از عبد الله بن زبير در سال هفتاد و سه از دنيا رفت. پدر، پسر و همسر او صحابي بودند و گفته شده است که او صد سال زندگي کرد.
الصفدي، صلاح الدين خليل بن أيبک (متوفاي764هـ)، الوافي بالوفيات، ج 9 ، ص 36 ، تحقيق أحمد الأرناؤوط وترکي مصطفى، ناشر: دار إحياء التراث - بيروت - 1420هـ- 2000م.
و بيهقي نقل ميکند که اسماء، ده سال از عائشه بزرگتر بوده است:
أبو عبد الله بن منده حکاية عن بن أبي الزناد أن أسماء بنت أبي بکر کانت أکبر من عائشة بعشر سنين .
ابن منده از ابن أبي الزناد نقل کرده است که اسماء دختر ابوبکر، ده سال از عائشه بزرگتر بوده است.
البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسي ابوبکر (متوفاي 458هـ)، سنن البيهقي الکبرى، ج 6 ، ص 204 ، ناشر: مکتبة دار الباز - مکة المکرمة، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، 1414 - 1994.
و ذهبي و ابن عساکر نيز همين مطلب را نقل ميکنند:
قال عبد الرحمن بن أبي الزناد کانت أسماء أکبر من عائشة بعشر.
الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 2 ، ص 289 ، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ..
قال ابن أبي الزناد وکانت أکبر من عائشة بعشر سنين.
ابن عساکر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذکر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 69 ، ص 8 ، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفکر - بيروت - 1995.
ابن کثير دمشقي سلفي در کتاب البداية والنهاية مينويسد:
وممن قتل مع ابن الزبير فى سنة ثلاث وسبعين بمکة من الأعيان ...
أسماء بنت أبى بکر والدة عبد الله بن الزبير... وهى أکبر من أختها عائشة بعشر سنين... وبلغت من العمر مائة سنة ولم يسقط لها سن ولم ينکر لها عقل .
کساني که با عبد الله بن زبير در سال هفتاد و سه در مکه از دنيا رفتند .... اسماء دختر ابوبکر مادر عبد الله بن زبير ... او از خواهرش عائشه ده سال بزرگتر بود، در حالي از دنيا رفت که صد ساله بود و هيچ يک از دندانهاي او نيفتاده و عقلش نيز دچار اختلال نشده بود.
ابن کثير الدمشقي، إسماعيل بن عمر القرشي ابوالفداء، البداية والنهاية، ج 8 ، ص 345 ـ 346 ، ناشر: مکتبة المعارف – بيروت.
ملا علي قاري مينويسد:
وهي أکبر من أختها عائشة بعشر سنين وماتت بعد قتل ابنها بعشرة أيام ... ولها مائة سنة ولم يقع لها سن ولم ينکر من عقلها شيء ، وذلک سنة ثلاث وسبعين بمکة.
اسماء از خواهرش عائشه ده سال بزرگتر بود، ده روز بعد از کشته شدن پسرش از دنيا رفت، در هنگام مرگ صد سال داشت، دندانهايش نيفاده و عقلش دچار اختلال نشده بود، وفات او در سال هفتاد و سه در مکه اتفاق افتاد.
ملا علي القاري، علي بن سلطان محمد الهروي، مرقاة المفاتيح شرح مشکاة المصابيح، ج 1 ، ص 331 ، تحقيق: جمال عيتاني، ناشر: دار الکتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1422هـ - 2001م .
و امير صنعاني مينويسد:
وهي أکبر من عائشة بعشر سنين وماتت بمکة بعد أن قتل ابنها بأقل من شهر ولها من العمر مائة سنة وذلک سنة ثلاث وسبعين .
اسماء ده سال از عائشه بزگتر بود، و در مکه و و کمتر از يک ماه بعد از کشته شدن پسرش از دنيا رفت، در حالي که صد سال سن داشت. اين مطلب در سال هفتاد و سه اتفاق افتاد .
الصنعاني الأمير، محمد بن إسماعيل (متوفاي 852هـ)، سبل السلام شرح بلوغ المرام من أدلة الأحکام، ج 1 ، ص 39 ، تحقيق: محمد عبد العزيز الخولي، ناشر:دار إحياء التراث العربي - بيروت، الطبعة: الرابعة، 1379هـ.
اسماء در سال اول بعثت 14 ساله و 10 سال از عائشه بزرگتر بوده است . پس عائشه در سال اول بعثت 4 ساله و در سال 13 بعثت (سال عقد با رسول خدا) 17 ساله و در شوال سال دوم هجرت (سال ازدواج رسمي با پيامبر) 19 ساله بوده است.
از طرف ديگر: اسماء در سال 73 صد ساله بوده ، 100 منهاي 73 مساوي است با 27 . پس در سال اول هجرت، 27 سال داشته است.
اسماء از عائشه 10 سال بزرگتر بوده. 10 منهاي 27 مساوي است با 17 .
پس عائشه در سال اول هجرت 17 سال سن داشته است . پيش از اين ثابت کرديم که پيامبر در شوال سال دوم هجري رسماً با عائشه ازدواج کرده است ؛ يعني عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا 19 سال داشته است.
عائشه، در چه سالي ايمان آورد:
سال اسلام آوردن عائشه نيز، سن او را در هنگام ازدواج با رسول خدا صلي الله عليه وآله مشخص و روشن ميکند . طبق گفته بزرگان اهل سنت، عائشه در سال اول بعثت ايمان آورد و جزء هيجده نفر اولي بود که به نداي رسول خدا لبيک گفت.
نووي در تهذيب الإسماء مينويسد:
وذکر أبو بکر بن أبي خيثمة في تاريخه عن ابن إسحاق أن عائشة أسلمت صغيرة بعد ثمانية عشر إنسانا ممن أسلم .
ابن خيثميه در تاريخش از ابن اسحاق نقل کرده است که عاشه در کودکي و بعد از هيجده نفر ايمان آورد.
النووي، ابوزکريا يحيي بن شرف بن مري، (متوفاي676 هـ) ، تهذيب الأسماء واللغات ، ج 2 ، ص 615 ، تحقيق : مکتب البحوث والدراسات ، دار النشر : دار الفکر - بيروت ، الطبعة : الأولى ، 1996م.
و مقدسي ميگويد:
وممن سبق إسلامه أبو عبيدة بن الجراح والزبير بن العوام وعثمان بن مظعون ... ومن النساء أسماء بنت عميس الخثعمية امرأة جعفر ابن أبي طالب وفاطمة بن الخطاب امرأة سعيد بن زيد بن عمرو وأسما بنت أبي بکر وعائشة وهي صغيرة فکان إسلام هؤلاء في ثلاث سنين ورسول الله ? يدعو في خفية قبل أن يدخل دار أرقم بن أبي الأرقم.
کساني که در اسلام آوردن بر ديگران سبقت گرفتند: ابوعبيده جراح .... و از زنان اسماء دختر بنت عميس همسر جعفر بن أبي طالب ... و عائشه که در آن زمان خردسال بود . اين افراد در سال سه سال اول بعثت که رسول خدا مخفيانه مردم را به ايمان دعوت ميکرد، اسلام آوردند، قبل از آن که رسول خدا وارد خانه أرقم بن أبي الأرقم بشوند.
المقدسي، مطهر بن طاهر (متوفاي507 هـ)، البدء والتاريخ ، ج 4 ، ص 146 ، ناشر : مکتبة الثقافة الدينية – بورسعيد.
و ابن هشام نيز نام عائشه را جزء کساني ميآورد که در سال اول بعثت ايمان آورده است ؛ در حالي که هنوز کودک بوده است.
إسلام أسماء وعائشة ابنتي أبي بکر وخباب بن الآرت وأسماء بنت أبي بکر وعائشة بنت أبي بکر وهي يؤمئذ صغيرة وخباب بن الأرت حليف بني زهرة.
الحميري المعافري، عبد الملک بن هشام بن أيوب ابومحمد (متوفاي213هـ)، السيرة النبوية، ج 2 ، ص 92 ، تحقيق طه عبد الرءوف سعد، ناشر: دار الجيل، الطبعة: الأولى، بيروت – 1411هـ..
اگر عائشه در زمان اسلام آوردنش (سال اول بعثت) ، هفت ساله بوده باشد، در سال دوم هجري (سال ازدواج رسمي با رسول خدا) 22 ساله خواهد شد.
اگر سخن بلاذري را بپذيريم که چهار سال بعد از ازدواج رسول خدا با سوده ؛ يعني در سال چهارم هجري با آن حضرت ازدواج کرده است، سن عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا 24 سال خواهد شد .
اين عدد با توجه به سن عائشه در هنگام ايمان آوردن، تغيير ميکند.
بنابراين، ازدواج عائشه با رسول خدا در سن شش و يا نُه سالگي از دروغهايي است که در زمان بني اميه ساخته شده است و با واقعيتهاي تاريخي سازگاري ندارد.
موفق و پيروز باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید