سلام وقت شما بخير
در رابطه با رويکرد وهابيت نسبت به مهدويت ، توجه شما را به اين نکته جلب مي کنم که وهابيت و اهل سنت حدود 99 درصدشان در رابطه با مهدويت ، پنجاه ـ شصت در صد با شيعه هم عقيده هستند؛ يعني اين ها معتقد هستند که رسول اکرم صلي الله عليه وآله بشارت داده به وجود حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) که آن نازنين وجود خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد ؛ همان گونه که از ظلم و ستم لبريز شده است .
در اين زمينه ما اختلاف آن چناني با اهل سنت حتي با وهابيت هم نداريم . البته اگر فرصتي شد در رابطه با مهدويت نوعي و شخصي که چه شاخصه هاي دارد سر فرصت بحث خواهيم کرد .
نکته جالب توجه اين است که ابن تيميه ، بزرگ نظريه پرداز وهابيت هم وقتي در برابر انبوهي از روايات در صحاح سته و حتي در صحيح بخاري و مسلم در باره حضرت مهدي مواجه مي شود، صراحتاً مي گويد :
إن الأحاديث التي يحتج بها علي خروج المهدي أحاديث صحيحة، رواها أبو داود والترمذي وأحمد وغيرهم من حديث ابن مسعود وغيره .
احاديثي که مي توانيم احتجاج کنيم بر آن احاديث بر قيام حضرت مهدي ، اين احاديث صحيح هستند . اين روايات را ابو داود ، ترمذي و احمد نقل کرده اند .
منهاج السنة النبوية ، ج 4 ، ص211
خود آقاي ابن قيم، شاگرد و ناشر افکار ابن تيميه هم در اين زمينه مفصل بحث کرده است و مي گويد احاديث مربوط به حضرت مهدي، احاديث حسن و صحيح هستند .
جالب تر از اين ها آقاي بن باز مفتي اعظم سابق عربستان سعودي، عبارت خيلي ظريفي دارد :
مسئله حضرت مهدي عليه السلام واضح است و احاديث پيرامون آن مستفيضه؛ بلکه متواتر است و تعداد زيادي از اهل علم متواتر بودن احاديث حضرت مهدي عليه السلام را نقل کرده اند.
أمر المهدي معلوم ، والأحاديث فيه مستفيضة، بل متواترة وقد حکي غير واحد من أهل العلم تواترها . وهي متواترة تواترا معنويا ، لکثرة طرقها ، واختلاف مخارجها ، وصحابتها ، ورواتها ، وألفاظها ، فهي – بحق – تدل علي أن هذا الشخص الموعود به أمره ثابت وخروجه حق .
وقد رأينا أهل العلم أثبتوا أشياء کثيرة بأقل من ذلک . والحق أن جمهور أهل العلم ، بل هو الاتفاق : علي ثبوت أمر المهدي، وأنه حق ، وأنه سيخرج في آخر الزمان . وأما من شذّ من أهل العلم – في هذا الباب – فلا يلتفت إلي کلامه في ذلک .
مسئله حضرت مهدي عليه السلام واضح است و احاديث پيرامون آن مستفيضه؛ بلکه متواتر است و تعداد زيادي از اهل علم متواتر بودن احاديث حضرت مهدي عليه السلام را نقل کرده اند . و تواتر آن تواتر معنوي است به خاطر کثرة طرق احاديث آن، و اختلاف در لفظ احاديث و راويان و الفاظ بحق دلالت بر اين دارد که اين شخص موعود امر ثابتي دارد و خروج او حق است.
و ما ديده ايم که علما مسائل زيادي را با رواياتي کمتر از اين ثابت کرده اند . و قول حق از علما بلکه اتفاق علما بر ثبوت مسئله مهدويت است و همين قول حق است و به حق که او در آخر الزمان خارج خواهد شد . و اما عده قليلي از علما (در اين مسئله) توجهي به صحبت درباره او نکرده اند .
مجلة الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، العدد 3 ، السنة الأولي 1388، في ذيل محاضرة عبد المحسن العباد.
همچنين آقاي ناصر الدين الباني که از او به بخاري دوران تعبير مي کنند ، شبيه اين عبارت را دارد .
مجلة التمدن الإسلامي الدمشقية ، شمارهء 27 و 28 ، سال 22 ، ص 642 .
رابطة العالم اسلامي که در حقيقت مرکز فرهنگي وهابيت است ، در برج مي 1976 رسماً اعلام کرد :
فإنّ الاعتقاد بظهور المهدي يعتبر واجباً علي کل مسلم وهو جز من عقائد أهل السنة والجماعة ولا ينکر ذلک إلاّ کلّ جاهل أو مبتدع .
اعتقاد به ظهور حضرت مهدي ، يک امري است واجب بر همه مسلمان ها . اين عقيده ، جزء عقائد اهل سنت و جماعت است و جز جاهل و نادان و بدعت گذاري کسي نمي تواند اين عقيده را انکار کند .
مشکل ما با وهابيت ، نسبت به وجود حضرت ولي عصر (ارواحنا له الفداه) ولادت آن حضرت و اين که آيا حضرت مهدي (سلام الله علي)ه از نسل امام عسکري عليه السلام است و در سال 255 هـ به دنيا آمده يا نه ، مورد اختلاف با وهابيت است که اين ها قاطعانه در برابر اين عقيده شيعه ايستاده اند. علماي زيادي از اهل سنت صراحتاً در کتاب هاي خودشان گفته اند که حضرت مهدي سلام الله عليه در سال 255 يا در سال 58 از نرجس خاتون و امام عسکري به دنيا آمده است .آمار 120 نفر از علماي اهل سنت جمع آوري شده است که همگي اعتراف دارند بر ولادت حضرت ولي عصر اواحنا له الفداء
نظرات علماي بزرگ اهل سنت معترف بر ولادت حضرت مهدي در سال 255 هجري
در رابطه با شخصيت هاي اهل سنت که در رابطه با ولادت آقا حضرت مهدي سخن گفته اند ، فقط چند نمونه از علماي انساب که حرف اول را آن ها مي زنند و بعد چند نفر از شخصيت هاي برجسته را عرض مي کنم .
جناب ابو نصر سهل بن عبد الله از اعلام قرن چهارم در کتاب سر السلسلة العلوية صراحت دارد بر اين که آقا حضرت مهدي فرزند امام عسکري به دنيا آمد و او را قائم و حجت مي دانند .
سر السلسلة العلويه ص 39
بعد مي گويد : هيچ اشکالي در نسب آن حضرت نيست ؛ ولي به خاطر برخي از مسائل سياسي برادرش جعفر آمد و ادعا کرد ميراث امام عسکري را .
جناب فخر رازي از شخصيت هاي برجسته اهل سنت ، صاحب کتاب تفسير کبير ، متوفاي 606 هـ صراحت دارد :
فله ابنان وبنتان . اما الإبنان فأحدهما صاحب الزمان والثاني موسي درجه في حيات أبيه .
امام عسکري (عليه السلام) دو تا دختر و دو تا پسر داشتند . يکي از فرزندان آن ها صاحب الزمان و ديگري موسي بوده که در زمان حيات پدرش از دنيا رفته است .
الشجرة المبارکة في انساب الطالبية ، ص78
جناب محمد امين که از شخصيت هاي بلند آوازه اهل سنت در شناخت انساب و قبائل عرب است ، صراحت دارد:
محمد المهدي وکان عمره عند وفات أبيه ، خمس سنين .
عمر حضرت مهدي ، هنگام وفات پدرش پنج سال بوده است .
في معرفة قبائل العرب ، ص364
جناب عمري در کتاب المجزي في انساب الطالبين ، ص130 و ديگر بزرگان ابن عنبه در عمدة الطالب في أنساب آل أبي طالب ، ص199 اين تعبير را دارند .
جالب اين است آقاي ابن اثير جزري ، صاحب الکامل في التاريخ ، ج7 ، ص274 صراحت دارد بر ولادت آقا امام زمان در سال 255 هـ که در هنگام وفات آقا امام عسکري اين آقا در قيد حيات بوده است .
آقاي ابن خلکان از استوانه هاي علمي اهل سنت مي فرمايد :
کانت ولادته يوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس وخمسين ومأتين .
ولادت حضرت مهدي ، روز جمعه نيمهء شعبان ، سال 255 هجري بوده است .
وفيات الأعيان، ج4، ص176
آقاي ذهبي در کتاب هاي متعددش در اين زمينه سخن گفته است . در تاريخ اسلام ، دارد :
وأما ابنه محمد بن الحسن الذي يدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة ، فولد سنة ثمان وخمسين وقيل سنة ستة وخمسين .
تاريخ اسلام ، در وفيات 251 تا 260
همين تعبير را در سير اعلام النبلاء ، ج13، ص119 دارد . شبيه اين عبارت در کتاب العبر في خبر من غبر ، ج5، ص37 دارد.
حضرت مهدي ، فرزند امام عسکري سال 258 يا 256 به دنيا آمده است .
آقاي زرکلي وهابي که در حقيقت تراث وهابيت را در کتاب «الأعلامش» زنده کرد ، که از وهابيون معاصر ما نيز هست، مي گويد :
ولد في سامرا ومات ابوه وله من العمر خمس سنين . و قيل في تاريخ مولده ليلة نصف شعبان سنة خمس و خمسين و مأتين
حضرت مهدي در سامرا به دنيا آمد ؛ در حالي که پنج سال بيشتر نداشت ، پدر خود را از دست داد . مي گويند او در نيمه شعبان سال 255 به دنيا آمده است .
الأعلام – خير الدين الزرکلي – ج 6 ص 80
منبع: سايت هدانا به نقل از مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)
نظر خودتان را ارسال کنید