اين سؤال از دير باز مطرح بوده است که فرزندان حضرت آدم با چه کساني ازدواج کرده اند؟ آيا آنان با خواهران خودشان ازدواج کرده اند؟ آيا آنان با همسراني از جنس ملک يا جن ازدواج کرده اند؟ آيا آنان با انسان هاي ديگر ازدواج کرده اند؟ اگر با خواهران خود ازدواج کرده باشند با توجه به حرمت ازدواج برادر و خواهر در تمام اديان و شرايع، چگونه اين ازدواج قابل توجيه است؟ در اين باره در ميان دانشمندان اسلامي دو نظريه وجود دارد و هر کدام براي خود دلايلي از قرآن و روايات ذکر کردهاند. اينک ما هر دو نظريه را به طور اجمال نقل ميکنيم: 1. آنان با خواهران خودشان ازدواج کرده اند. از آن جا که در آن زمان(آغاز خلقت) هنوز قانون تحريم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و از طرف ديگر چون راهي براي بقاي نسل بشر، غير از اين راه نبوده، ازدواج آنان با يکديگر صورت گرفته است؛، زيرا حق قانون گذاري از آن خدا است چنان که قرآن مي فرمايد: ان الحکم الاّ لله ؛ حکم تنها از آن خدا است.(1) علامه طباطبائي(ره) در اين زمينه مي فرمايد: ازدواج در طبقه اوّل بعد از خلقت آدم و حوا؛ يعني در فرزندان بلافصل آدم و همسرش بين برادران و خواهران بوده است و دختران آدم با پسران او ازدواج کرده اند؛ چون در آن روز در تمام دنيا نسل بشر منحصر در همين فرزندان بوده..... بنابراين، هيچ اشکالي ندارد(اگر چه در عصر ما خبري تعجب آور است و ليکن) از آن جايي که مسئله، يک مسئله تشريعي است و تشريع هم تنها و تنها کار خداوند تعالي است، لذا او مي تواند يک روز عملي را حلال و روز ديگر حرام کند.(2) به نظر صاحب تفسير نمونه قائل شدن به اين نظريه عجيب نيست : اشکالي ندارد که به طور موقت و به جهت ضرورت، براي عدهاي اينگونه ازدواج در آن زمان بلا مانع و مباح باشد و براي ديگران عموماً تحريم ابدي شود .(3) طرفداران اين نظريه از آيات قرآن مجيد نيز براي خود دليل ميآورند که خداوند عالم چنين ميفرمايد: از آن دو(آدم و حوا) مردان و زنان فراواني در روي زمين منتشر ساخت .(4) علاوه بر اين در روايتي که مرحوم طبرسي در احتجاج از امام سجاد(عليهم السلام) نقل ميکند اين مطلب تأييد شده است.(5) 2. نظريه ديگر آن است که چون ازدواج فرزندان آدم با يکديگر ممکن نبود؛ زيرا ازدواج با محارم يک عمل قبيح و زشت و شرعا حرام است، فرزندان آدم با دختراني از جنس بشر ولي از نژاد و نسل ديگر که از نسل هاي قبل در روي زمين باقي مانده بودند ازدواج کردند. بعدهاً که فرزندان آنها با هم پسر عمو شدند، زناشويي ميان خود آنان صورت پذيرفت. اين نظريه را نيز بعضي از روايات تأييد ميکند؛ زيرا نسل آدم نخستين انسان روي زمين نبوده، بلکه پيش از آن نيز انسان هايي در زمين زندگي داشتهاند، ولي اين قول با ظاهر آيات قرآن نمي سازد؛ زيرا طبق آيه شريفه قرآن نسل بشر فقط به وسيله اين دو تن به وجود آمده است. پس در حقيقت اين دسته از روايات معارض با قرآن هستند و ما نمي توانيم آنها را بپذيريم. از اين استدلالات مي توان نتيجه گرفت که طبق آيات قرآن اين نظريه که هابيل و قابيل با همسراني از جنس ملائکه يا جن ازدواج کرده باشند نيز باطل است؛ زيرا ظاهر اين آيه ميگويد که نسل بشر فقط به وسيلهه اين دو تن(آدم و حوا) به وجود آمده است(6]، و اگر غير از اين دو در بقاي نسل او دخالت داشتند، بايد بفرمايد: به وسيله اين دو و غير آنان.... علامه طباطبائي(ره) در اين زمينه مي فرمايد: نسل موجود از انسان تنها منتهي به آدم و همسرش مي شود و جز اين دو نفر هيچ کس ديگري در انتشار اين نسل دخالت نداشته است .(7) بنابراين، بايد ما آن دسته از روايات را قبول کنيم که موافق با آيات قرآن است که حاصل آن قول اوّل است. پي نوشت ها: (1)يوسف، 40. (2)ترجمه الميزان، ج 4، ص 216. (3)ر.ک: تفسير نمونه، ج3، ص247. (4)نساء، 1، وبث منهما رجالاً کثيراً و نساءاً . (5)الاحتجاج، ج 2، ص 314. (6)نساء، 1، وبث منهما رجالاً کثيراً و نساءاً . (7)ترجمه الميزان، ج 4، ص 216.
نظر خودتان را ارسال کنید