باسلام خدمت شما پرسشگر محترم خداي متعال داراي تمام صفات کمالي است و بايد به اين نکته دقت کرد که تمام اين صفات همراه يکديگر و حتي متحد با ذات او هستند. با دقت به اين مساله، بسياري از ابهامات و شبهاتمان درباره افعال خداي متعال برطرف مي شود. چرا که بيشتر اين شبهات به دليل درک ناصيحيح از خداي متعال شکل مي گيرد. ما رحمت و محبت خداي متعال را مي بينيم، و از درک قهر او به دليل حکمتش غافل مي شويم و به همين دليل تصور مي کنيم که حتي امثال يزيد نيز بخشيده خواهند شد. ما قدرت و رحمت خداي متعال را مي بينيم اما از سنت ها و اغراضش غافل مي شويم و به همين دليل در مقابل عدم استجابت دعاي خويش حيران مي شويم. در اين مساله نيز همين گونه است. قطعا خداي متعال مي تواند بدون غايب شدن امام زمان (عج) او را از گزند دشمنان حفظ کند. اما آيا تنها صفت خداي متعال قدرت اوست؟ آيا در تقديرهاي الهي غير قدرت او چيز ديگري موثر نيست؟ خداي متعال مشيتش بر حفظ حضرت موسي (ع) تعلق گرفت، اما او را بدان گونه که عقل ناقص ما تجويز مي کند، حفظ نکرد! و به جاي مخفي نگاه داشتن او، يا حتي ضد ضربه کردنش، او را در آغوش خود فرعون قرار داد! و اين گونه او را از گزند دشمن حفظ نمود: «فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِيَکُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَ حَزَناً[قصص/?] پس آل فرعون موسى را از دريا گرفتند تا دشمن و مايه اندوهشان شود.» درباره امام زمان (عج) نيز بايد به اين نکته دقت کنيم که امام، رهبري است که بايد با هدايت مردم، جامعه را اصلاح کند، نه اينکه مردم در هر وضع و حالي قرار داشته باشند، جامعه را براي آنها به عدالت برساند. در روايات نيز بيان شده است که امام مانند کعبه است که او به سمت مردم نمي رود، بلکه مردم بايد به سمت او بيايند.[?] بنابراين امام در پرده غيب قرار مي گيرد تا مردم به درک ضرورت وجود او برسند و با نشان دادن عطش خود به رهبري معصوم، او را از پرده غيب بيرون آورند. [?]. بحار الأنوار، ج??، ص: ???.
نظر خودتان را ارسال کنید