باسلام خدمت شما پرسشگر محترم پاسخ سوال اول: مبنا و دليل حرام بودن انواع بازي ها دو چيز است: 1- برد و باخت(قمار کردن) . 2- ابزار قمار بودن، از نظر دين اسلام هر نوع بازي به همراه برد و باخت که در اصطلاح فقهي قمار کردن خوانده مي شود حرام است ؛ در واقع ممکن است ابزار يک بازي وسيله متعارف قمار نباشد يا آن بازي به شکل طبيعي به عنوان قمار محسوب نشود ، اما اگر شرط برد و باخت و سود و زيان مالي در آن شود، حرام است؛ مثلا بازي فوتبال يا بازي هاي کامپيوتري، با شرط برد و باخت و تبادل پول و مال ، قمار و حرام محسوب مي شوند ، اما بدون آن حرام نيست. (1) اما علاوه بر اصل حرمت قمار بازي عادي و بدون برد و باخت با ابزار شناخته شده قمار هم حرام است ؛ در نتيجه اگر ثابت شود که وسيله بازي، جزء وسايل قمار است، يعني از اوّل که اين وسيله ايجاد شد، براي قمار بوده و الان نيز به عنوان وسيله قمار شناخته مي شود، بازي با آن حرام است، چه برد و باخت باشد و چه نباشد.(2) علت اين حکم رواياتي است که در اين موارد ذکر شده است ، هر چند از نظر عقلي نيز اين حکم مي تواند دلايل متعدد داشته باشد ؛ از جمله اينکه : چيزي که وسيله قمار باشد و اکثرآ با آن قمار مي کنند ، حتي اگر قمار بازي با آن نشود ، باعث اشاعه اين بازي است . اشاعه بازي با وسيله قمار که نهايتا منجر به رواج قمار در جامعه مي شود ،جايز نيست. بنابراين دليل حرمت، بازي با پاسور يا قمار کردن با آن است و اگر اين نباشد، آن است که پاسور عرفا يکي از مشهورترين وسيله هاي قمار شمرده مي شود . به همين جهت بازي با آن در هر صورت حرام است . البته اگر در آينده وضعيت در مورد اين بازي تغيير کند و عملا پاسور وسيله قمار شناخته نشود ،بازي با آن هم بر اساس اين مبنا حرام نخواهد بود . اين همان دليلي است که باعث شده شطرنج که در گذشته به نظر همه مراجع بازي با آن حرام بوده ، دچار تغيير حکم شود و حکم جواز مشروط صادر گردد ، چنان که برخي از مراجع گفته اند: اگر شطرنج وسيله قمار نباشد يا از قمار بودن خارج شود و به عنوان بازي فکري باشد و شرط برد و باخت در آن نيز نشود، اشکالي ندارد.(3) پي نوشت ها: 1. امام خمينى، المکاسب المحرمة، ج 2، ص 7 ، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، قم 1415 ه ق. 2. آيت الله خامنهاي، استفتاآت، س 1121. 3. امام خميني، استفتائات، ج 2، ص 10، سؤال 20 و21؛ آيت الله مکارم شيرازي، استفتائات جديد، ص 151 ،سؤال 543. پاسخ سوال دوم: آلات قمار به ابزاري مي گويند که معمولا از آن ها در راه حرام و قمار استفاده مي شود. تشخيص اينکه وسيله اي جزء آلات قمار هست يا نه ،به عهده عرف مومين و خود مکلف مي باشد. يعني ، براي دورماندن افراد از خطر ابتلا جامعه به قمار و سرنوشت شوم آن ، ابزارهاي آن نيز تحريم شده است . از طرف ديگر در قوانين و احکام ، مصالح عمومي و وضع غالب لحاظ مي شود، نه جنبه هاي فردي. و... موفق و پيروز باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید