باسلام خدمت شما پرسشگر محترم الف: از حکمت هاي بعثت پيامبر جديد، حفظ و صيانت محتواي دعوت پيامبر قبلي، از تحريف و نابودي است اما از آن جا که خداوند، خود نگاهباني قرآن را از تحريف ضمانت کرده است در قرآن آمده: نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون؛ ما قرآن را نازل کرده ايم و نگهبان آن خواهيم بود و... 1ديگر نياز به پيامبر جديد نيست. ب: اديان گذشته کامل نبودند و مردم به پيامبر جديد نياز داشته اند تا همخوان با شرايط آنان، شريعت کامل تري را عرضه کند اما قرآن کريم اين عامل را نيز در اسلام منتفي مي داند، چون دين کامل است و تمام آن چه را که آيندگان بدان نيازمندند، آورده است. ج: يکي از موجبات ظهور پيامبر جديد، لزوم تبيين و تفصيل شريعت و استمرار ارتباط بين حجت خدا و مردم است که اين مسئله در اسلام ، از سوي پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم و امامان معصوم عليهما اسلام تأمين مي گردد.2 البته خاتميت به معناي عدم نياز به دين و آيين جديد است که برخي متأسفانه خاتميت را به ختم شريعت و دين معنا کرده اند، موضوع هدايت و رهبري مسئله ديگري است که انسان هيچ وقت از آن بي نياز نخواهد بود،از اين رو از نظر شيعه، امامت ادامه نبوت است و پيشوايان دين، وظيفه هدايت و راهنمايي مردم را برعهده دارند.امامان هر چند مقام نبوت ندارند و به آنان وحي نمي شود، اما با عالم غيب مرتبط اند و حقايق الهي به آن ها الهام مي گردد. سلسله امامت تا روز قيامت تداوم خواهد يافت تا آن جا که اگر تنها دو نفر روي زمين زنده بمانند، يکي از آنان حجت خداوند خواهد بود. پي نوشت ها : 1 - حجر ، آيه 9. 2 - محمد تقي مصباح يزدي ، راهنماشناسي ، ص 188 ، 184 موفق و پيروز باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید