دوست خوبم سلام البته شماازخصيصه تان چيزي نگفته که درچه موردي اشکال داريد. تا راه حل مناسب خدمت شما تقديم گردد. خودسازي و تزکيه نفس از مسائل مهمي است که با عزم و ارادهاي استوار و تلاش و کوششي پيگير و مستمر انجام پذير است. در اين مسير دو کوشش به طور موازي و همزمان بايد انجام پذيرد: الف) جهاد علمي:در اين راستا انسان بايد آگاهي و معارف خويش را با مطالعات ديني در بعد عقايد، اخلاق، احکام و دستورات الهي افزون سازد، تا با بصيرت و شناخت و آگاهي در راه خداوند قدم نهد و در صراط مستقيم گام بردارد. چهبدون آن انسان دچار قشريگري، درويشمآبي و صوفي مسلکي خواهد شد. ب) جهاد عملي:در اين زمينه انسان بايد: 1- در وهله اول بکوشد واجبات الهي را بدون اندک کم و کاست انجام دهد و از محرمات و معاصي با تمام وجود چشم پوشد. 2- در مرتبه دوم به مستحبات و نوافل بپردازد و از مکروهات دوري گزيند. 3- در مرتبه سوم تمامي اوصاف رذيله را از خويش دور سازد و خود را به زيور اخلاق حسنه وملکات فاضله بيارايد. 4- در مرحله چهارم بايد از آنچه او را از خدا دور ميدارد - هر چند مباح باشد. دوري گزيند و سراپاي وجود خويش و همه اعمال خود را الهي کند. حتيخواب و خوراک و لباس خويش را براي خدا وطبق آنچه او ميپسندد انجام دهد. براي انجام اين امور اولين چيزي که سالک نياز دارد تنبه و بيداري وتوجه و مراقبت دائمي نسبت به خود و افعال و احوال خويش و از همه مهمتر حضور قلب و توجه به معبود در نماز است. کتابهاي ذيل را مطالعه و از آنها استفاده کنيد: 1ـ خودشناسي مقدمه اي براي خودسازي،آيت الله مصباح يزدي. 2ـ چهل حديث امام خميني (ره) 3ـ آداب الصلاة امام خميني (ره) 4ـ نقطههاي آغاز در اخلاق اسلامي، مهدوي کني 5ـ هزار و يک نکته ،حسنزاده آملي پيامبر اکرم(ص) فرمود: مَن اَخلَص للّه اربعين صباحا جرت ينابيع الحکمة من قلبه الي لسانه . مقصود از اين سخن آن است که اگر کسي در چهل روز تمام رفتار و فعاليتها وانديشههايش را براي رضاي خدا و در راستاي خشنودي او انجام دهد و نه تنها هيچ گناهي انجام ندهد، بلکه هيچ سخني و کاري بدون قصد قربت نداشته باشد، پاداشي که خداوند به او عنايت ميکند آن است که پردهها و حجابها را از مقابل ديده و گوش او بر خواهد داشت تا حقايق عالم را بشنود و ببيند، و هنگامي که حقايق عالم و حکمتهاي خلقت را شناخت، قلب او آيينه حکمت الهي ميشود و آن حکمت همچون آب زلال کوثر بر زبان او جاري شده و ديگران را از عطش معنوي نجات خواهد داد. پردهها و حجابها همان گناهان و معصيتهايي است که موجب زنگاربستن صفحه دل گشته و نيز تعلقات و عشقهاي دنيوي اعم از خورد و خواب و شهوت و مال و ثروت و شهرت است که ذهن انسان را از توجه به خداوند باز ميدارد. به قول امام امت (ره) گاهي انسانِ مؤمن از اين حجابها عبور ميکند، اما پس از حجابهاي ظلماني و اشتغال به عبادت و علوم الهيّه سرگرم همان اشتغالات شده و حجت نوريه مانع رسيدن او به حق ميشوند. در صورت امکان، از آثار مکتوب بزرگان بهرهمند شويد. موفق و پيروز باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید