باسلام خدمت شما پرسشگر محترم آيات عظام: امام خميني، نوري همداني: در غسل ارتماسي اگر به نيّت غسل ارتماسي به تدريج در آب فرو رود تا تمام بدن زير آب رود غسل او صحيح است و احتياط آن است که يکدفعه زير آب رود. آيات عظام: گلپايگاني، خوئي، تبريزي، صافي گلپايگاني، شبيري زنجاني: در غسل ارتماسي بايد در يک آن، آب تمام بدن را فرا بگيرد، پس اگربه نيّت غسل ارتماسي درآب فرو رود چنانچه پاي او روي زمين باشد بايد از زمين بلند کند. آيات عظام: اراکي، فاضل لنکراني: در غسل ارتماسي بايد آب در يک آن، تمام بدن را بگيرد ، پس اگر به نيّت غسل ارتماسي يک باره يا به تدريج در آب فرو رود تا تمام بدن زير آب رود غسل او صحيح است. آيةالله العظمي بهجت: در غسل ارتماسي اگر به نيّت غسل ارتماسي به تدريج در آب فرو رود تا تمام بدن زير آب رود غسل او صحيح است و احتياط آن است که از اوّل فرو رفتن در آب، نيّت غسل کردن را داشته باشد به آنچه غسل ارتماسي با آن محقق و تمام مي شود، و أظهر، کفايت نيّت در حال فرو رفتن مجموع بدن در آب است. آيةالله العظمي خامنه اي: آيةالله العظمي سيستاني: غسل ارتماسي به دو نحو انجام مي گيرد، دفعي و تدريجي. در غسل ارتماسي دفعي، بايد در يک آن، آب تمام بدن را فرا بگيرد، ولي معتبر نيست که قبل ازشروع در غسل تمام بدن بيرون آب باشد، بلکه اگر مقداري از آن بيرون باشد و به نيّت غسل در آب فرو رود کفايت مي کند . در غسل ارتماسي تدريجي بايد بدن را به نيّت غسل تدريجاَ با حفظ وحدت عرفي در آب فرو برد و دراين قسم لازم است که هر عضو قبل از غسل دادن آن بيرون آب باشد. آيةالله العظمي وحيد خراساني: غسل ارتماسي به فرو بردن تمام بدن در آب محقق مي شود، و تحقق غسل ارتماسي در صورتي که قسمتي از بدن در آب باشد به فرو بردن باقي بدن مورد اشکال است، و بنابراحتياط واجب به گونه اي باشد که عرفاً صدق کند که بدن را دفعة در آب فرو برده است. آيةالله العظمي مکارم شيرازي: غسل ارتماسي آن است که بعد ازنيّت، تمام بدن را يکدفعه يا به تدريج در آب فرو ببرد، خواه در مثل حوض و استخر باشد و يا زير آبشاري که آب آن يکمرتبه تمام بدن را فرا مي گيرد، امّا غسل ارتماسي زير دوش معمولي ممکن نيست. آيةالله العظمي سبحاني: غسل ارتماسي آن است که پس از نيت، تمام بدن را يکدفعه يا به تدريج در آب فرو برد. آيةالله العظمي مظاهري: غسل ارتماسي؛ غسلي است که دريک لحظه، آب تمام بدن را فرا بگيرد، بلکه اگر به نيت غسل ارتماسي به تدريج در آب فرو رود غسل او صحيح است. چنانکه اگر بعضي از بدن غسل کننده در آب و بعضي قسمتهاي ديگر بيرون از آب باشد و به نيت غسل بقيّه بدن را در آب فرو برد غسل او صحيح است. چنانکه اگر همه بدن زير آب باشد و بعد از نيت غسل بدن را حرکت دهد يا از آب بيرون آيد غسل او صحيح است. موفق و پيروز باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید