سلام وقت شما بخير اعتقاد به بقاء روح از قديم در بين اقوام گوناگون وجود داشته است ؛ و اقوام گوناگون بشري به نوعي به سعادت و شقاوت بعد از مرگ معتقد بوده اند ؛ و البته برخي گروهها نيز با صراحت بقاء بعد از مرگ را منکر شده اند. ولي معاد به معني خاص آن يعني برخاستن مردگان از قبور براي حسابرسي اعمال تنها در برخي اديان به وضوح ديده مي شود ؛ ولي تعريف معاد در همه آنها يکسان نيست ؛ ما در ادامه به اين اديان و نحوه اعتقاد آنها به معاد خواهيم پرداخت . ما از معادي که در دين حضرت ابراهيم (ع) و انبياء بعد از او تا زمان حضرت موسي (ع) مطرح بوده اطلاع کافي در دست نداريم ؛ لذا بحث را از دين يهود آغاز مي کنيم . معاد در دين يهود و مسيحيت. در مورد اعتقاد يهوديان و مسيحيان سه سوال مطرح مي شود. 1. آيا يهوديان و مسيحيان اساسا معاد و رستاخيز را قبول دارند يا خير؟ 2. بر فرض قبول آيا معاد جزء اصول دين آنها است يا خير؟ 3. آيا به معاد جسماني قائلند يا به معاد روحاني؟ قبل از پرداختن به جواب اين سوال ها ذکر اين نکته لازم است که اولا به تصريح قرآن کريم و شهادت تاريخ ، دين يهوديت و مسيحيت دچار تحريف شده اند ؛ لذا به عقيده ما عقيده فعلي يهوديان و مسيحيان عين تعاليم حضرت موسي و حضرت عيسي ــ عليهما السلام ــ نيست. ثانيا اين دو دين داراي فرقه هاي بسيار گوناگون و متنوعي هستند که گاه داراي آراي متناقض در يک موضوع خاصّ هستند ؛ که پرداختن به همه آنها از حدّ يک نامه خارج است ؛ لذا ما سعي مي کنيم فقط به اقوال فرقه هاي مشهور آنها اشاره کنيم . يهود و رستاخيز جناب دکتر جواد مشکور در کتاب خلاصه اديان و جناب حسين توفيقي در کتاب آشنايي با اديان بزرگ در مورد اعتقاد يهوديان به رستاخيز بر اين نکته تصريح مي کنند که در تورات و بلکه در کلّ عهد عتيق يهوديان اشاره روشني به آخرت و روز جزا وجود ندارند ؛ و تعبير آخرت که در چند جاي عهد عتيق آمده است دلالتي بر معاد پس از مرگ ندارد بلکه به معناي عاقبت دنيوي اعمال است . اين دو محقق همچنين متذکر شده اند که اعتقادبه معاد در قوم يهود اعتقادي وارداتي است ؛ و يهوديان اين عقيده را پس از آزاديشان از اسارت بابل به دست کورش ، از زرتشتيان فرا گرفته اند. (ر.ک: خلاصه اديان، دکتر محمد جواد مشکور، ص134 و142 و آشنايي با اديان بزرگ ؛ حسين توفيقي ؛ ص110) امّا در کتاب تلمود که از کتب مذهبي يهود است از معاد بسيار سخن گفته شده است. کتاب تلمود در واقع تفسير و تأويل تورات است و توسط دانشمندان يهودي در طول تاريخي طولاني جمع آوري شده است ؛ و پيدايش آن بنا به برخي اقوال نزديک به هزار سال بعد از حضرت موسي (ع) بوده است ؛ و بنا به برخي اقوال ديگر پيدايش آن بعد از حضرت عيسي بوده است . اين کتاب مورد قبول فرقه فريسيان است ولي فرقه صدوقيان که الان منقرض شده است آن را قبول نداشتند. در اين کتاب معاد جزء اصول دين يهوديان معرفي شده و انکار آن گناهي بزرگ شمرده شده است. در تلمود چنين آمده است: «کسي که به رستاخيز مردگان معتقد نباشد و آن را انکار کند از رستاخيز سهمي نخواهد داشت » محدوده معاد در دين يهود بين علماي يهود بر سر اين که آيا معاد براي همه افراد بشر است يا تنها شامل حال برخي افراد است اختلاف نظر وجود دارد ؛ بعضي از آنها معتقدند که معاد براي همه مردگان است ؛ ولي برخي ديگر معاد را مختص يهوديان مي دانند ؛ و عدّه اي ديگر گفته اند حتي يهودياني هم که لياقت و امتيازات لازم را در دنيا کسب نکرده اند از زندگي بعد از مرگ محروم خواهند بود. معاد روحاني يا جسماني از مجموع نوشته هاي علماي يهود استفاده مي شود که آنها معاد را جسماني مي دانند ؛ گرچه در نحوه اين معاد جسماني بين علماي يهودي اختلاف نظر وجود دارد. حاصل سخن: از مطالبي که ذکر شد به دست مي آيد که در تورات نص صريحي بر معاد نيست بلکه اشاراتي است که بعضي دلالت آنها بر معاد را پذيرفته و بعضي ديگر آن را انکار کرده اند بنابراين بحث معاد در بين علماي يهود خصوصا يهوديان اوليه محل اختلاف است و ثانيا فرقه اي که قائل به معاد هستند آن را جزء اصول دين يهود مي دانند و ليکن در اينکه آيا براي همه است يا بعضي افراد اختلاف داردند و ثالثا معتقدين به معاد از يهود ، معاد را جسماني مي دانند نه روحاني. (منابع مطالب فوق : کتاب افتخار اسلام به ساير اديان ؛ تأليف محمد صادق فخر الاسلام ص129 به بعد - کتاب گنجنه اي از تلمود ص362 به بعد - کتاب خلاصه اديان ؛ ص134 به بعد) معاد در مسيحيت آنچه از کتاب مقدس و کتبي که درباره مسيحيت نوشته شده به دست مي آيد اين است که همه مسيحيان معتقد به رستاخيز هستند و اعتقاد به رستاخيز را از اصول دين مي دانند . در مورد جسماني يا روحاني بودن معاد از ديدگاه دين مسيحيت ، شيخ محمد صادق فخر الاسلام در کتاب « افتخار اسلام بر ساير اديان » صفحه 120 مي نويسد: «اقرار به معاد و حشر جسماني از ضروريات دين نصاري و مجمع عليه جميع فرق ايشان است و در اين مسئله با ما هيچ اختلافي ندارند و اقرار به حشر جسماني مخصوص عليه اناجيل است در مواضع کثيره.» و ايشان شش مورد از مواردي را که در اناجيل مختلف تصريح به جسماني بودن معاد است ذکر مي فرمايند.اما اين نکته لازم به يادآوري است که اگرچه علماي مسيحي و اناجيل تصريح به جسماني بودن معاد دارند ولي درباره لذّات و آلام و عذاب اخروي مي گويند در قيامت لذت و عذاب روحاني است نه جسماني ؛ و اين يکي از صدها موارد تناقض در عقائد مسيحيت است.(همان، ص121) شايان ذکر است که گروهي از خداپرستان ليبرال و نئوارتدکس اين گونه تصريحات کتاب مقدس مسيحيان را انکار و قائل به روحانيت معاد شده اند. مسئله ديگري که نبايد از آن غفلت کرد مسئله رستاخيز حضرت مسيح است که نصاري به آن قائلند ؛ اينها معتقدند که حضرت مسيح کشته شد ولي بعد از مرگ دوباره زنده شد ؛ و اين رستاخيز در همين دنيا و جسماني بود؛ و بر اين مطلب در موارد متعددي از اناجيل تصريح شده است.(انجيل يوحنا 1/23، مرقس 15/45، مثي 28/9، لوقا 24/34 و يوحنا 20/25 و ... ) بنا بر اين مسئله رستاخيز مسيح را نبايد با مسئله معاد در مسيحيت خلط نمود. مسيحيان بر اين باورند که حضرت عيسي مسيح ــ که به اعتقاد آنها همان خداست که به صورت بشر در آمده است ــ از آسمان فرود خواهد آمد و هزار سال در زمين حکومت خواهد کرد ؛ و بعد از هزار سال روز داوري فرا خواهد رسيد و مسيح ، قيامت را برپا خواهد نمود و بين مردم داوري خواهد نمود ؛ و گروهي را به بهشت و گروهي را به جهنم خواهد فرستاد. براي مطالعه بيشتر به منابع زير مراجعه فرماييد: - درآمدي بر تاريخ و کلام مسيحيت ؛ تأليف محمد رضا زيبائي نژاد - کلام مسيحي ؛ تأليف توماس ميشل ؛ ترجمه حسين توفيق معاد در دين زرتشت در دين زرتشت نيز که بنا به قول مشهور حدود 600سال قبل از مسيح تأسيس شده است عقيده به معاد به وضوح بيان بيان شده است. در اين دين اعتقاد بر اين است که روح بعد از جدا شدن از بدن تا روز رستاخيز وارد عالم برزخ مي شود ؛ تا در روز رستاخيز به جسم خود بپيوندد؛ زرتشتيان به اموري مثل صراط و ميزان اعمال و بهشت و جهنم نيز اعتقاد دارند ؛ ولي معتقدند که در جهنم آتش وجود ندارد چرا که آتش از نظر آنان مقدّس است ؛ به عقيده آنها جهنم محلي بسيار سرد و تاريک و کثيف و پر از حيوانات موذي است که گناهکاران را اذيت مي کنند. (آشنايي با اديان بزرگ ؛ حسين توفيقي ؛ ص57 و 62 ) بنا بر اين معاد مطرح در دين زرتشت بسيار شبه به معاد مورد نظر اسلام است . و ظاهرا تنها دين غير ابراهيمي است که با صراحت معاد را مي پذيرد ؛ البته در مورد منشاء دين زرتشت اختلاف نظر وجود دارد ؛ طبري مورخ مشهور و پيروان او در زمينه تاريخ ، بر اين اعتقادند که زادگاه زرتشت فلسطين است ؛ و او از فلسطين به ايران آمده است ؛ امّا عموم مورخان و خود زرتشتيان بر اين باورند که زادگاه زرتشت آذربايجان است ؛ و محل بعثت او کنار درياچه اروميّه است. برخي نيز او را از شرق ايران مي دانند ؛ بر اين اساس اگر حرف طبري درست باشد اين احتمال وجود دارد که زرتشت نيز از سلسله انبياء ابراهيمي باشد ؛ ولي بنا به اقوال ديگر اين احتمال بعيد است ؛ در کتب مذهبي زرتشتيان نيز ذکري از انبياء ابراهيمي نشده است .
نظر خودتان را ارسال کنید