در باور عاميانه، «شرف الشمس» نگين انگشتري زردرنگ است که بعضي ها به نيت گشايش در کارها به دست مي کنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نيست. بلکه دعايي منسوب به امام علي(عليه السلام) است که در روز نوزدهم فروردين با آدابي خاص مي نويسند و نقشي رمزگونه را پشت انگشتر عقيق زردرنگ حک مي کنند. در روز شرف الشمس شکل شرف الشمس را از ساعت 11 ظهر تا ساعت 23 روي طلا، عقيق زرد، پارچه زرد کشيده و يا حک نموده و يا با خط زرد روي کاعذ و يا پارچه مي نويسيد و دعاي آورده شده را خوانده و نوشته و بعد هر حاجتي که از خدا دارند را زير دعا مي نويسند و در قرآن مي گذارند. اما نقش هاي رمز گونه اي که شرف الشمس ناميده ميشود در کتاب «جنةالوافيه» مشهور به «مصباح کفعمي» آمده است. کفعمي در حاشيه کتاب مينويسد: «در بعضي از کتابهاي علماي شيعه ديدم که اين شکل از اميرالم?منين(عليه السلام) نقل شده است.که وقتي عازم جهاد بود در بين راه که استراحت مي کردند اين شکل ها را بر روي سنگي حک کرد و فرمود: اين رمز پيروزي ماست. به نظر ميرسد بيان چنين نقلي محکم نيست؛ چون سند اين روايت تا اميرالم?منين(عليه السلام) ذکر نشده است. » مرحوم شيخ بهايي هم همين شکل را در کتاب «سرّ المستتر» با اندکي تغيير آورده است. البته در کتابهاي ياد شده اين شکل به «شرف الشمس» ناميده نشده است و احتمالاً تشخيص اساتيد علم ختوم و اذکار اين بوده که اين شکل در شرف شمس - که نوزدهم فروردين ماه است - نوشته شود که ساعت خوبي است و باعث تأثير بيشتر اين شکل خواهدبود. در کتاب «هزار و يک نکته»، نکته 277، تأليف آيتاللّهحسنزاده آملي نيز مطالبي راجع به اين شکل آمده است. در کتاب هاي اسلامي هم نقش شرف الشمس هم را شامل پنج اسم اعظم خداوند مي دانند که آنها را کلمات مبارکه: الله، جميل، رحمن، م?من و نور گفته اند و بجاي نقش از پنج حرف اول آنها بصورت ا.ج.ر.م.ن ميتوان استفاده کرد. از سنگ شرف الشمس براي : چشم زخم، گشايش امور، برآورده شدن آرزوها، افزايش رزق و روزي استفاده مي شود. حضرت آيت الله مبشر کاشاني با اشاره به نکات جالب و ناگفته اي در اين باره، مبحث شرف الشمس را جزء علوم غريبه دانست و مرقوم کرد: شرف الشمس از علوم غريبه است، لکن در کتب متقدمين اعم از روايي و ادعيه و اذکار اثري نيافتم، فقط متاخرين در چند قرن اخير معتبر مي دانند و بياناتي درباره شرف الشمس و طريقه تکسير آن به صورت مربع يا مسبع و غيره و نيز آثار و برکات آن مطالبي متذکر شده اند و بعضي آن را ماخوذ از اسم اعظم تلقي کرده اند و در کتاب جواهر مکنونه که از کتب خطي اذکار است و همچنين در کتاب السحاب اللئالي تاليف سيد عبدالله بوشهري و کتب ديگر، آثاري از جمله دفع فقر و بيماري ها و حفظ از گزند جانوران و ايمني از بلايا وکسب عزت و بزرگي متذکر شده اند. معظم له در ادامه افزود: کفعمي هم در کتاب جنت الواقيه آورده اند که اين حروف شکل، اسم اعظم است و در بعض کتب علماي شيعه ديدم که اين شکل از اميرالم?منين عليه السلام مي باشد ولي سندي براي ادعاي خود ذکر نکرده اند. مرحوم شيخ بهائي نيز در کتاب سرالمستتر، در رابطه با اين شکل که بعضا به شرف الشمس معروف شده مطالبي بيان فرموده است. علامه مبشر کاشاني در پايان، به زمان و آداب و کيفيت شرف الشمس نيز اشاره و يادآور شد: مي گويند که شرف الشمس بايد در روز 19 حمل که مطابق با روز 19 فروردين است از طلوع آفتاب تا ظهر بر عقيق زرد و در صورت عدم امکان بر کاغذ زردي نوشته شود و با خود حمل نمايد ولي در تجديد آن در روز مذکور در سال هاي بعد شرط نشده است و لازم نيست . همچنين حضرت آيت الله روحاني نيز ابعاد خواندني ديگري از شرف الشمس را بيان و مکتوب کرد: اهل اين گونه فنون مي گويند که اگر يک بار شرف الشمس به طريق مخصوص نوشته شود، ديگر احتياجي به تکرار در سال بعد ندارد و اثرش باقي است – ولي چون در طرز نوشتن آن اختلاف است، مثل شکل ستاره آن يا حرف ميم آن، بعضي به همه وجوه آن مي نويسند، مثلا يک بار با ستاره پنج گوشه و يک بار با ستاره شش گوشه. معظم له در پايان جوابيه خود به پرسش خبرنگار ما تکرار شرف الشمس در هر سال را لازم ندانست و مرقوم کرد: به هر حال جديد تهيه کردن آن در هر سال لازم نيست. در اين حال، حضرت آيت الله مظاهري در پاسخي کوتاه و گويا، با اشاره به قابل اعتماد بودن شرف الشمس، افزود: شرف الشمس مورد اعتماد است و اگر کسي داشته باشد تجديد لازم نيست. منبع: http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=242540
نظر خودتان را ارسال کنید