باسلام خدمت شما پرسشگر محترم از رواياتي استفاده مي شود که دربرزخ پاره اي از کمبودهاي تعليم و تربيت افراد مؤمن جبران مي گردد. در حديثي از امام صادق (ع) مي خوانيم: هر کس از دوستان و شيعيان ما بميرد و هنوز قرآن را به طور کامل فرا نگرفته باشد، در قبرش به او تعليم مي دهند، تا خداوند بدين وسيله درجاتش را بالا برد، چرا که درجات بهشت به اندازة آيات قرآن است. به او گفته مي شود: بخوان و بالا رو. او مي خواند و بالا مي رود (1) بنابراين روايت، انسان در برزخ به وسيلة فراگيري قرآن تکامل مي يابد. از رسول خدا(ص) و حضرت صادق(ع) روايت شده که کودکان مؤمنان در عالم برزخ تحت تربيت حضرت ابراهيم و حضرت سارا قرار مي گيرند . صرف نظر از اين احاديث، گاهي انسان در دنيا، عمل خير و سنت حسنه يا فرزند صالح از خود بر جاي مي گذارد که هر چه زمان مي گذرد، آن نعمت حسنه يا فرزند صالح، نمود بيشتري مي يابد، و چون سنت حسنه و فرزند با فعل انسان ارتباط دارد، هر چه بيشتر نمود بايد، بر تکامل انسان در برزخ افزوده مي شود، يا اعمال خيري که وابستگان انجام مي دهند، باعث تزکيه از بعضي گناهان يا نوعي تکامل در مُرده مي شود. همچنين گاهي برخي عذاب ها مانند فشار قبر باعث پاک شدن مؤمن از برخي گناهان ميشود و هنگامي که قيامت بر پا مي شود، شايد اثري از آن گناه نباشد. اين معنا غير از تزکيه و تکامل اختياري در عالم برزخ است. در عالم برزخ همانند دنيا, رشد و تکامل ياانحطاط و خسران وجود دارد و تداوم مى يابد, اما تفاوت هايى بادنيا دارد که از اين جهت مشابه قيامت کبرى است . مهم ترين آن <برچيده شدن بساط اختيار و عمل و تکليف > است . انسان در دنيا مختار است راه هدايت و رشد و کمال را برگزيند و از راه تفهّم و تدبّر در آيات تکوين (طبيعت ) و تشريع (قرآن ) بندهء شاکر خدا گردد و به لوازم و اوامر و نواهى آن عمل نمايد و سيره و سنت انبيا و اوليا مخصوصاً چهارده معصوم را تابلوى راه زندگى خويش برگزيند و در گروه صالحان و مقرّبان پيشگاه ربوبى درآيد, يا بندهء کافر گردد و با بى توجهى و بى اعتنايى به نعمت هاى الهى ولوازم آن مخصوصاً نعمت <ثقلين > (قرآن و عترت ) راه کفران را در پيش گيرد و حقايق را ناديده گيرد و راه سعادت و کمال راپشت سر اندازد و کوره راه هاى شقاوت و بدبختى را پيش گيرد. نتيجه آن که بدون ترديد عامل برزخ جهان رکود و توقف نيست , بلکه روح و عقل انسان ها در برزخ به سوى تکامل علمى وفرهنگى و دينى در بُعد نظرى حرکت مى کند. پي نوشت ها: 1)وسائل الشيعه ج 6 ص 224 موفق و پيروز باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید