سلام وقت بخير آيات عظام امام، خامنهاى و نورى: بايد به عادت خويشان (مانند خواهر، مادر، خاله و عمه) مراجعه کند. اگر عادت آنان هفت روز است، بايد هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر کمتر از هفت روز است (مثلاً پنج روز)، بايد آن را حيض قرار دهد و بنابر احتياط واجب در تفاوت بين شماره عادت آنان و هفت روز (در اين مثال دو روز)، کارهايى را که بر حائض حرام است، ترک کند و کارهاى استحاضه (عبادت) را به جا آورد. اگر عادت خويشانش از هفت روز بيشتر باشد (مثلاً نه روز) بايد هفت روز را حيض قرار دهد و بنابر احتياط واجب در تفاوت بين شماره عادت آنان و هفت روز (در اين مثال دو روز)، کارهايى را که بر حائض حرام است، ترک کند و کارهاى استحاضه (که انجام عبادت است) را به جا آورد و اگر خويشانش عادت ندارند و يا عادتشان يکسان نيست، بنابر احتياط واجب بايد هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. امام، تحرير الوسيله، ج 1، غسل الحيض، م 19 و توضيحالمسائل مراجع، م 494 و نورى، توضيحالمسائل مراجع، م 494 و تعليقات على العروه، ج 1 حکم تجاوز الدم عن العشره، م 1 و دفتر: خامنهاى. آيات عظام بهجت و مکارم: بايد مطابق عادت خويشان و بستگان خود (مانند خواهر، مادر، خاله و عمه) عمل کند؛ يعنى، روزهاى عادت آنها را معيار قرار داده و باقى را استحاضه بداند و اگر خويشانش عادت ندارند و يا عادتشان يکسان نيست، بنا بر احتياط بايد هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. مکارم، توضيحالمسائل مراجع، م 494 و بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 261. آيةاللَّه تبريزى: در هر صورت بايد ششش يا هفت روز را حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. تبريزى، توضيحالمسائل مراجع، م 494 و منهاجالصالحين، ج 1، م 222. آيةاللَّه سيستانى: بنابر احتياط واجب بايد با دو شرط به عادت برخى از خويشان (مانند خواهر، مادر، خاله و عمه) مراجعه کند و اگر خويشانش عادت ندارند و يا عادتشان يکسان نيست، بايد عددى را بين سه تا ده روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. سيستانى، توضيحالمسائل مراجع، م 494 و تعليقات على العروه، ج 1 حکم تجاوز الدم عن العشره، م 1. دو شرط عبارت است از: 1. نداند اندازه عادت آن زن (که از نظر سن و مزاج مماثل اوست) مخالف با اندازه عادت خودش است. 2. نداند اندازه عادت آن زن با اندازه عادت ديگر خويشانش، تفاوت دارد. اما اگر اين دو شرط حاصل نباشد، مىتواند به اختيار خود از سه تا ده روز هر شمارهاى را که مناسب با سن و مزاج او باشد، ايام عادت و بقيه را استحاضه خود قرار دهد و بهتر آن است که هفت روز قرار دهد. توضيحالمسائل مراجع، م 489 و 491 آيةاللَّه وحيد: بايد به عادت خويشان (مانند خواهر، مادر، خاله و عمه) مراجعه کند. اگر عادت آنان شش يا هفت روز است، بايد همان حيض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر کمتر از هفت روز است (مثلاً پنج روز) بايد همان را حيض قرار دهد. بنابر احتياط واجب در تفاوت بين شماره عادت آنان و شش يا هفت روز (در اين مثال يک يا دو روز) کارهايى را که بر حائض حرام است، ترک کند و کارهاى استحاضه (عبادت) را به جا آورد و اگر عادت خويشانش از هفت روز بيشتر باشد (مثلاً نه روز)، بايد شش يا هفت روز را حيض قرار دهد و بنا بر احتياط واجب در تفاوت بين شماره عادت آنان و شش يا هفت روز (در اين مثال دو يا سه روز) کارهايى را که بر حائض حرام است، ترک کند و کارهاى استحاضه (عبادت) را به جا آورد و اگر خويشانش عادت ندارند و يا عادتشان يکسان نيست، بنابر احتياط واجب بايد هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. وحيد، توضيحالمسائل، م 500 تبصره 1 . اگر خويشان او عادت ندارند و يا عادتشان يکسان نيست، آيةاللَّه فاضل مىفرمايد: بايد سه يا شش يا هفت روز و آيةاللَّه صافى مىفرمايد: بايد شش يا هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. تبصره 2 . اگر عادت همه يا اکثر خويشان زن مضطربه هفت روز باشد، اکثر مراجع تقليد مىگويند: همان هفت روز را حيض و باقى را استحاضه قرار دهد و با توجه به اينکه آيةاللَّهسيستانى در مسئله احتياط واجب دارند، مقلدانشان مىتوانند به فتواى اکثر عمل کنند و اگر عادت خويشانشان مختلف بود يا عادت نداشتند، چنانچه عدد شش يا هفت را حيض خود قرار دهد، به فتواى همه مراجع تقليد عمل کرده است.
نظر خودتان را ارسال کنید