باسلام خدمت شما پرسشگر محترم همه مراجع (به جز تبريزى، صافى، فاضل و وحيد): اگر خونها يک جور است، بايد از روزى که خون ديده، به شماره روزهاى عادتش حيض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر يک جور نباشد، بايد آنچه که نشانه حيض دارد - چنانچه با شماره عادتش يکى است - همان را حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. اگر بيشتر شد، به اندازه عادتش حيض قرار دهد و اگر کمتر شد، بايد آن روزها را با چند روز ديگر - که در مجموع به اندازه عادتش شود - حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. توضيحالمسائل مراجع، م 493. آيةاللَّه تبريزى: اگر خونها يک جور است و نشانههاى حيض را دارد، بايد از روزى که خون ديده، به شماره روزهاى عادتش حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. توضيحالمسائل مراجع، م 493. آيةاللَّه صافى: اگر خونها يک جور است، مىتواند به شماره روزهاى عادتش، از اول يا وسط حيض و باقى را استحاضه قرار دهد و اگر يک جور نباشد، بايد آنچه که نشانه حيض دارد - چنانچه با شماره عادتش يکى است - همان را حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. اگر بيشتر شد به اندازه عادتش حيض قرار دهد و اگر کمتر شد، بايد آن روزها را با چند روز ديگر - که در مجموع به اندازه عادتش شود - حيض و باقى را استحاضه قرار دهد. توضيحالمسائل مراجع، م 493. آيةاللَّه وحيد: اگر از ده روز نگذرد همه آنها حيض محسوب مىشود و اگر بيش از ده روز باشد، به مقدار عادتش حيض و باقى استحاضه است؛ مگر آنکه همه خونهايى که ديده يک جور نباشد؛ يعنى، برخى به نشانه حيض و بعضى به نشانه استحاضه باشد. در اين صورت چنانچه شماره روزهايى که خون به نشانه حيض است، با شماره روزهاى عادتش يک اندازه است، همان حکم فوق را دارد؛ ولى اگر از روزهاى عادتش بيشتر باشد، تنها به اندازه روزهاى عادتش حيض است و در بيشتر از آن (که نشانه حيض را دارد) چنانچه از ده روز بيشتر نباشد، بايد احتياط کند؛ يعنى، محرمات حائض را ترک کند و کارهاى استحاضه را به جا آورد. اگر از روزهاى عادتش کمتر باشد (البته از سه روز کمتر نباشد)، آنها را حيض قرار دهد و در بيشتر از آن تا مقدار عادت خود احتياط کند. وحيد، توضيحالمسائل، م 499 تبصره . فتواى آيةاللَّه فاضل موافق همه مراجع است جز آنکه ايشان احتياط واجب دارند. موفق و پيروز باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید