چرا قبر پیامبر(ص) نشان دارد ولی قبر حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نشان ندارد؟

متن سوال: 
چرا قبر پيامبر(ص) نشان دارد ولي قبر حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) نشان ندارد؟

سلام فلسفه اصلى مخفى بودن قبر حضرت زهرا سلام الله عليها و بى نشان بودنش مربوط مى شود به وقايع و جسارتهايى که از طرف خلفاى وقت و اطرافيان خلفا ، به آن بزرگوار وارد شده بود ، در اين زمينه نقل شده است که حضرت زهرا ( س ) زمانى که وقت رحلتشان نزديک شد و در بستر به حالت احتضار بسر مى‌بردند ، حضرت على عليه السّلام بر بالاى بسترشان آمدند و بعد از صحبتهايى که با همديگر کردند ، حضرت فاطمه ( س ) اجازه خواستند تا چند وصيّت به همسرشان على عليه السّلام کنند . ( حجه اللّه النجفى الرضوى الاميرى ، احتجاج الزهرا فاطمه ، انتشارات فروزان ، چاپ دوم ، ص . 210 ( از جمله وصاياى حضرت زهرا ( س ) به على عليه السّلام اين بود که فرمودند : اى پسرعمو ! اگر تا چند ساعت ديگر از دنيا رفتم جنازه‌ام را شبانه تشييع کن و مراسم تشييع مرا اعم از غسل و کفن و نماز خواندن و دفن کردن بايد در محيطى مخفى و پنهان انجام دهيد و فقط به کسانى اجازه در تشييع دهيد که ظلم و جفا نسبت به من روا نداشته‌اند و حتّى به يک نقل ، حضرت زهرا ( س ) تصريح کردند که نگذاريد ابى‌بکر و عمر بر من نماز بخوانند و در تشييع جنازه من شرکت کنند . حال بحث در اين‌است که علّت اجازه ندادن حضرت زهرا ( س ) در مراسم تشييع حضرت بيانگر چيست ؟ يقيناً حضرت زهرا ( س ) با اين کارشان مى‌خواستند بار ديگر همانند جريان فدک مبارزه‌ى جديدى را با وصيّت‌نامه سياسى خويش شروع کنند که ضربه سهمگينى به حکومت غاصب وقت وارد سازند . ( خشاوى ، شهين ، زندگانى سياسى حضرت زهرا ( س ) ، تهران ، نشر عابد ، چاپ اول ، 1378 ، ص 280 ) . فاطمه اطهر ( س ) با وصيّت خويش افکار خفته مردم مدينه را بيدار مى‌ساختند و توجه افکار عمومى را نسبت به پايمال کردن حقّ خويش جلب مى‌کردند ( عاملى ، سيد جعفر مرتضى ، رنجهاى زهرا ( س ) ، ترجمه محمد سپهرى ، قم ، نشر ايام ، چاپ اول ، 1378 ، ص 223 ) . اميرالمؤمنين با عمل به وصيّت زهرا ( س ) اذهان جامعه را دچار شک و ترديد کردند و مشروعيت خليفه را زير سؤال بردند و مظلوميت حضرت زهرا ( س ) را بيشتر آشکار ساختند و اين سؤال را هميشه براى همگان مطرح کردند که چرا قبر زهرا ( س ) مخفى مانده است . بدين طريق زمانيکه حضرت زهرا ( س ) از دنيا رفتند مردم سراسيمه به خانه حضرت زهرا ( س ) مى‌آمدند و منتظر بيرون آمدن جنازه بودند که على عليه السّلام به ابوذر فرمودند : برو و با صداى بلند اعلام کن که برگردند چرا که تشييع جنازه دختر رسول‌خدا امشب صورت نمى‌گيرد و به تأخير افتاده‌است . مردم که متفرق شدند حضرت على عليه السّلام با کمک اسماء بدن حضرت را غسل و کفن کردند و در نيمه شب با عده‌اى از نزديکان و ياران خويش که عبارت بودند . از : سلمان ، ابوذر ، مقداد ، عمار ، عباس و زبير و چند تن ديگر به همراه على عليه السّلام جنازه دختر رسول‌خدا را شبانه تشييع کردند و شبانه به خاک سپردند و حضرت على عليه السّلام قبر حضرت فاطمه ( س ) را هم‌سطح زمين کردند و حتى روايت شده در چند نقطه در بقيع حضرت ، قبر درست کردند تا دشمنان متوجه نشوند که قبر حضرت فاطمه ( س ) کدام‌يک است و اين راز مخفى ماندن قبر فاطمه ( س ) براى هميشه مانده است و کسانى هم که حضور داشتند ديگر بعدها محل اختفاء قبر فاطمه ( س ) را بيان نکردند . ( مجلسى ، محمدباقر ، بحارالانوار ، ترجمه محمدجواد نجفى ، انتشارات اسلاميه ، 1354 ، جلد دهم ، ص 195 ) . مرحوم شيخ صدوق در علت دفن شبانه آن حضرت مى‌نويسد : عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِىِّ بْنِ أَبِى حَمْزَهَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام لِأَىِّ عِلَّهٍ دُفِنَتْ فَاطِمَهُ ( عليها السلام ) بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا يُصَلِّىَ عَلَيْهَا رِجَالٌ . على بن ابوحمزه از امام صادق عليه السلام پرسيد : چرا فاطمه را شب دفن کردند نه روز ؟ فرمود : فاطمه سلام الله عليها وصيت کرده بود تا در شب وى را دفن کنند تا ابوبکر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند . ( الصدوق ، أبو جعفر محمد بن على بن الحسين ( متوفاى 381 ه ) ، علل الشرايع ، ج 1 ، ص 185 ، تحقيق : السيد محمد صادق بحر العلوم ، ناشر : منشورات المکتبه الحيدريه ومطبعتها - النجف الأشرف ، 1385 - 1966 م ) . مرحوم صاحب مدارک رضوان الله تعالى عليه مى‌گويد : إنّ سبب خفاء قبرها ( عليها السلام ) ما رواه المخالف والمؤالف من أنها ( عليها السلام ) أوصت إلى أمير المؤمنين ( عليه السلام ) أن يدفنها ليلا لئلا يصلى عليها من آذاها ومنعها ميراثها من أبيها ( صلى الله عليه وآله ) . علت مخفى بودن محل دفن فاطمه سلام الله عليها آن گونه که مخالف و موافق نقل کرده‌اند اين است که آن حضرت به اميرمؤمنان عليه السلام سفارش کرد تا او را شبانه دفن کند تا آنان که او را اذيت کرده و از ارث پدرش محروم کرده بودند بر وى نماز نخوانند . ( الموسوى العاملى ، السيد محمد بن على ( متوفاى 1009 ه ) ، مدارک الأحکام فى شرح شرائع الاسلام ، ج 8 ، ص 279 ، نشر و تحقيق مؤسسه آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث ، الطبعه : الأولى ، 1410 ه ) . بنابراين با توجه به مطالبى که عرض شد ، علت مخفى ماندن و بى نشان ماندن قبر آن حضرت را مى توان در امور زير خلاصه کرد : . 1 اينکه ، دشمنان و غاصبان حق آن مظلومه به قبر آن حضرت دسترسى نداشته باشند تا روزى در صدد نبش آن برنيانيد . . 2 اينکه ، خود آن حضرت خواستند که شبانه و مخفيانه ، دفن شوند که به تبع آن قبرشان مخفى بماند . . 3 با توجه به محتواى وصيت ايشان در مورد دفن آن حضرت مى توان گفت که مى خواستند با اين کار ، افکار عمومى را بيدار کرده و مردم را نسبت به ظلم حکام زمانشان نسبت به ايشان و على ( ع ) ، آگاه سازند ، و لذا ، اين سوال را که چرا قبر حضرت فاطمه ( س ) مخفى ماند را براى هميشه در اذهان مردم زنده نگه دارند . اما پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله با چنين شرائطى روبرو نبود لذا قبر مطهر آن بزرگوار معلوم و با نشان است . در پايان نقل يک قضيه خالى از لطف نيست : مرحوم آيت الله مرعشى نجفى ( ره ) ازپدر بزرگوارش مرحوم حاج سيد محمود مرعشى نقل مى‌کردند که آن مرحوم در صدد بود که به هر وسيله‌اى که ممکن باشد ، محل دفن‌حضرت زهرا را به دست آورد ، به اين منظور ختم مجربى را آغاز مى‌کند و چهل شب آن را ادامه مى‌دهد ، تا درشب چهلم به خدمت حضرت باقر و يا حضرت صادق عليهما السلام شرفياب مى‌شود ، امام ( ع ) به ايشان مى‌فرمايد : « عليک بکريمه اهل البيت » به دامن کريمه اهلبيت پناه ببريد . عرض مى‌کند : بلى من هم اين ختم را براى اين منظور گرفته‌ام که قبر شريف بى‌بى را دقيقا بدانم و به زيارتش بروم . امام ( ع ) فرمود : منظور من قبر شريف حضرت معصومه در قم مى‌باشد . سپس ادامه داد : براى مصالحى خداوند اراده فرموده که محل دفن حضرت فاطمه همواره مخفى بماند و لذا قبر حضرت معصومه را تجليگاه قبرآن حضرت قرار داده است . هر جلال و جبروتى که براى قبر شريف حضرت زهرا مقدّر بود خداوند متعال همان جلال و جبروت را بر قبر مطهر حضرت معصومه ( س ) قرار داده است . ( کريمه اهل بيت ، ص 43 ) .

پربازدیدترین ها