سلام وقت شما بخير با توجه به برخي رواياتي که دراين زمينه وجود دارد، علت وصيت حضرت زهرا(س) مبني بر شب دفن نمودن و غسل دادن اين بوده که حضرت زهرا (س) مي خواست با اين عمل نارضايتي و ناخشنودي خود از برخي مسلمانان (به ويژه ابوبکر و عمر) را اعلام نمايد، چنان که حضرت در بستر بيماري از مردم شکايت نموده و فرمود: به خدا دنياي شما را دوست نمي دارم و از مردان شما بيزارم! درون و بيرونشان را آزمودم و از آنچه کردند ناخشنودم! ... نفرين بر اين مکّاران... واي بر آنان! چرا نگذاشتند حق (خلافت امام علي) در مرکز خود قرار يابد و خلافت بر پايه هاي نبوت استوار ماند؟.( اعيان الشيعه، ج 2، ص 469؛ بحارالانوار، ج 43، ص 206 - 207؛ جعفر شهيدي،زندگاني حضرت فاطمه(س)، ص 150 – 151). در برخي از روايات و متون تاريخي تصريح شده است که حضرت زهرا (س) وصيت نمود که ابابکر و عمر در تشييع جنازة او شرکت نکنند. ( بحارالانوار، ج 43، ص 206- 207) از امام صادق(ع) سؤال شد که چرا حضرت زهرا (س) شبانه دفن شد؟ حضرت فرمود: لانّها أوصت أن لا يصلّي عليها الرّجلان العربيان؛( همان؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 1، ص 504): حضرت زهرا (س) وصيت نمود که آن دو مرد (ابوبکر و عمر) بر او نماز نخوانند. امام علي(ع) نيز طبق وصيت فاطمه زهرا (س) عمل نمود و او را شب دفن نمود.( طبقات الکبري، ج 8، ص 18 – 19) در صحيح بخاري آمده است: شوي او شبانه او را به خاک سپرد و رخصت نداد تا ابوبکر بر جنازة او حاضر شود.( صحيح بخاري، ج 5، ص 177). بنابراين، با اين وصيت، حضرت زهرا(س) خواست نارضايتي خود از مردم، (به ويژه ابابکر و عمر) را اعلام نموده و افکار عمومي را در طول تاريخ به اين نکته جلب کند که دختر پيامبر از برخي مسلمانان راضي نبوده و دستگاه غاصب حکومت نسبت به خاندان پيامبر(ص) ستم روا داشته است. هم چنين از اين طريق، مظلوميت حضرت علي، غصب خلافت او و غصب فدک فهميده شود. همچنين مخفي نگه داشتن قبر حضرت اين پرسش را در اذهان عمومي به وجود مي آورد که چرا قبر دختر و تنها باقيمانده و يادگار پيامبر اسلام(ص) با آن عظمت مخفي باشد؟ مگر چه ستمي بر او روا داشته شده است؟ دانشمند ارجمند جعفر شهيدي مي نويسد: ... به هر حال پنهان داشتن قبر دختر پيغمبر ناخشنود بودن او را از کساني چند نشان مي دهد و پيداست که او (فاطمه زهرا(س)) مي خواسته است با اين کار آن ناخشنودي را آشکار سازد.( جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه، ص 165). به هر حال اين روشن است که حضرت زهرا سلام الله عليها با اين وصيت خود نارضايتي شديد خود را از غاصبان خلافت نشان داده است و اين روايت صحيحه را نيز همه به آن اعتراف دارند که نارضايتي فاطمه زهرا سلام الله عليها مساوي است با نارضايتي پيغمبر خدا صلي الله عليه و آله و نارضايتي پيامبر مساوي است با خشم و غضب خدا. پس غاصبان خلافت به يقين مورد خشم و غضب خدا هستند.
نظر خودتان را ارسال کنید