سلام برابر آنچه از روايات استفاده مى شود، تعقيبات (علاوه بر کمال نماز و قبولى آن) سبب فراوانى روزى است.(1) و مؤمن تا هنگامى که پس از نماز، در ذکر خداوند است، گويا در نماز است و ثواب نماز را دارد،(2) و دعا پس از نماز واجب، از نماز مستحب بهتر است.(3) مرحوم علاّمه مجلسى فرموده است: تعقيبات نماز، به قرآن و ذکر و دعايى گويند که پس از نماز، متّصل به نماز باشد، و افضل آن است که با وضو و نشسته و رو به قبله باشد، و بهتر آن است که همانند تشهد بنشيند و در اثناى تعقيب سخن نگويد،مخصوصاً در تعقيبات نماز مغرب. و برخى گفته اند همه شرايط نماز را در تعقيبات رعايت کند; ولى ظاهراً پس از نماز در هر حالى مشغول خواندن قرآن، ذکر و دعا باشد فى الجمله ثواب تعقيبات نماز را دارد; هرچند در حال راه رفتن باشد.(4) از ائمّه اطهار(عليهم السلام) در تعقيبات نماز، دعاهاى فراوانى براى امور دنيا و آخرت وارد شده است، و چون بهترين عبادت جوارحى و بدنى، نماز است و تعقيباتى که وارد شده است در تکميل نماز و رفع نواقص آن نقشى مؤثّر دارد و همچنين سبب ترفيع درجات و آمرزش خطايا و گناهان است و براى به دست آوردن حاجات نيز مفيد است، از اين رو قسمى از تعقيبات را اين جا ذکر مى کنيم. تعقيبات بر دو گونه است: 1ـ تعقيبات مشترک. 2ـ تعقيبات خاص. ? 1. خصال، جلد 2، صفحه 504، حديث 2 و بحارالانوار، جلد 82، صفحه 321، حديث 6. 2. مفاتيح الجنان، فصل تعقيبات نماز. 3. بحارالانوار، جلد 82، صفحه 324، حديث 17. 4. همان مدرک، صفحه 314 - 317 (با تلخيص). در پناه حق.
نظر خودتان را ارسال کنید