سلام وقت شما بخير استمنا و يا به عبارتي خود ارضايي، از نظر شرعي واخلاقي، حرام و گناه محسوب مي شود. اين عادت ناپسندي به لحاظ اخلاقي، بعد معنوي انسان را به سختي مي آزارد، روح او را تاريک مي نمايد، آزادي معنوي انسان را سلب مي کند و در مسير خود سازي و کمال، آدمي را با چالش جدي مواجه مي کند. مطابق تحقيقات انجام شده توسط روانشناسان، خود ارضايي نوعي اعتياد و بيماري زشتي است که آثار و ضررهاي فراواني بر جسم و روان آدمي باقي مي گذارد. کساني که گرفتار اين عمل شنيع شده اند، آن را گريزگاهي فرعي و عاجل براي خارج شدن از فشار جنسي و پاسخي براي لذت طلبي خود تصور مي کنند، در صورتي که اگرتوجه نمايند، بدين وسيله گرفتار آثار و تبعات زيان آوري مي شوند که گاها قابل جبران نيست. استمناء از گناهان کبيرهاى است که هر چند در قرآن و يا روايات به کبيره بودن آن تصريح نشده ولى چون بر آن وعده عذاب داده شده، اين دليل و نشانه کبيره بودن آن است و اين نشانه را خود ائمه(ع) در روايات فرمودهاند. مثلاً محمد بن مسلم در روايتى در اصول کافى از حضرت صادق(ع) نقل مىکند: «هر گناهى که خداوند آتش را جزا و سزاى آن قرار داده کبيره است» و روايات به اين مضمون فراوان وارد شده است. خداوند در سوره مؤمنون مي فرمايد يکي از ويژگي هاي انسان هاي مؤمن اين است که در مسائل جنسي خودشان را از آلوده شدن به گناه حفظ مي کنند و صرفا از طريق ازدواج غريزه جنسي خود را ارضا مي کند سپس مي فرمايد هر کس از غير مسير ازدواج غريزه جنسي خودش را ارضا کند از تجاوز کاران است «الذين هم لفروجهم حافظون . الا علي ازواجهم او ما ملکت ايمانهم فانهم غير ملومين . فمن ابتغاء وراء ذلک فاولئک هم العادون » و عمل استمنا مشمول آيه 7 سوره مؤمنون مي شود که مي فرمايد هر کسي غير از اين طريق را (جهت بهره گيري جنسي) طلب کند تجاوزگر است». علاوه بر اين در سخنان گهربار معصومين(ع) نيز از عمل استمنا به زشتي ياد شده و مورد نهي قرار گرفته است که در اينجا به احاديثي از پيامبر(ص) و امام صادق(ع) اشاره مي کنيم: 1. امام صادق(ع): روز قيامت خداوند با شخص خودارضا گفت و گو نمىکند و از چشم خدا مىافتد. (ميزان الحکمة، ح 18749) 2. رسول خدا(ص): لعنت خدا و ملائکه خداوند و تمام بشر بر شخص خودارضا. (همان، ح 18748) 3. رسول خدا(ص): کسى که خودارضايى مىکند، ملعون است. (همان، ح 18751) 4. امام صادق(ع): خودارضايى گناه بزرگى است که خداوند در قرآن از آن نهى فرموده است. (همان، ح 18750) 5. امام صادق(ع): براى کسى که خودارضايى کند در قيامت عذاب دردناکى در نظر گرفته شده است. (همان، ح 18749) علاوه اين عمل شيطاني است که خداوند نهي کرده که از شيطان تبعيت کنيم و فرموده: لا تعبد و الشيطان ائمه دين عليهم السلام مفسران قرآن و تبيين کنندگان مراد واقعي آيات الهي هستند. کبيره بودن: به طور قطع خود ارضايي يکي از گناهان است . در اين زمينه برخي از عالمان ديني و اخلاقي نسبت به کبيره بودن آن نيزتاکيد نموده اند. از ميان ايشان خصوصا مرحوم شهيد آيه الله دستغيب در کتاب خويش گناهان کبيره فصلي را گشوده و بر بزرگي آن تاکيد نموده است . از نظر شرعي، ملاک کبيره بودن يک عمل، وعده عذاب از جانب پروردگار مي باشد. در اين زمينه امام صادق (ع) و در ضمن روايتي از عذابي دردناک براي فاعل آن خبر داده است. آن حضرت(ع) فرموده است: «سه دسته از مردمان اند که خداي متعال در روز قيامت به ايشان نگاه رحمت نمي افکند، آنها را تذکيه نمي نمايد و عذابي دردناک براي ايشان فراهم نموده است: کسي که موي سپيد خود را مي کند، کسي که با خود نکاح (استمناء) مي نمايد و کسي که مفعول واقع مي شود». به فرض صغيره بودن گناه خود ارضايي در صورت عدم تکرار، ملاک ديگر کبيره بودن گناه، تکرار و به تعبير روايات اصرار بر آن است ، به همين دليل چون به طور معمول، خود ارضايي، در افرادي که به آن گرفتارند ، به صورت عادت و اعتياد در مي آيد ، تبدبل به گناه کبيره مي شود. البته حرمت و بزرگي گناه خود ارضايي در حد گناهاني همچون زنا و لواط نيست، ولي در عين حال شرايط آن به گونه اي است که مي توان گفت: ضررهاي بدني و رواني آن از اين دو معصيت بيشر است ؛ زيرا موقعيت براي آنها هميشه مهيا نيست، ولي موقعيت براي خود ارضايي و عادت به آن هميشه مهيا مي باشد. استمناء باعث ضعف قواى شهوانى، ترسو شدن و سستى انسان مىگردد و شجاعت و درستى را از انسان سلب مىکند و اولين تأثير آن بر چشم و گوش است و باعث ضعف اين دو قوه مىگردد. کمخونى، رنگپريدگى، کم شدن حافظه، لاغرى، بىاشتهايى، بدخلقى، سرگيجه و دهها آفت ديگر از عوارض اين عمل ناروا است. اين عمل بر سلسله اعصاب تأثير عميقى به جا مىگذارد و زمينه ضعف شديد آن را فراهم مىسازد. اگر فردى به اين عمل معتاد شد، ارادهاش را از دست مىدهد و بعد از آگاه شدن از زيانهاى اين عمل، آن قدر اراده ندارد تا آن را ترک کند. راههاى زير براى جلوگيرى از اين عمل زشت مناسب است: 1- اقدام به ازدواج اگر از لحاظ سنى و شغلى و شرايط مورد نياز، زمينه ازدواج فراهم باشد. 2- فراهم نياوردن زمينههاى تحريک مثل خواندن کتابهاى نامناسب و ديدن فيلمهاى تحريککننده وحضور در مجالسى که باعث تحريکات جنسى مىشوند و گفتگو درباره امور جنسى و يا شنيدن اين امور. 3- ورزش به طور منظم، خصوصا کوهنوردى. 4- کنترل نگاه نسبت به نامحرم و پرهيز از گفتگوى غيرضرورى با آنها. 5- پرهيز از خوردن غذاهاى تحريککننده و غذاهايى که بيش از حد مورد نياز بدن توليد انرژى مىکنند. 6- دورى از تنهايى و خلوت و زياد نماندن در حمام و دورى کردن از دوستان منحرف و فاسدى که انسان را در معرض تحريکات قرار مىدهد. 7- رو آوردن به عبادت و خواندن قرآن کريم ودعا و مناجات با خداوند متعال. 8- مطالعه مضرات و زيانهاى اين عمل زشت و رجوع به کتابهايى که در اين مورد نوشته شده (مثل گناهان کبيره، شهيد دستغيب شيرازى).
نظر خودتان را ارسال کنید