سلام وقت شما بخير طبق حکم شرعي که گذشت، بر او واجب است که نماز مثلاً ظهرش را کامل بخواند، حال اگر هنگام بازگشت به وطن، باز از همانجا عبور کند و بخواهد مثلاً نماز عصر از همان روز يا ظهر روز بعد را بخواند طبق حکم شرعي که گذشت، بر وي واجب است که نمازش را شکسته بخواند. بيان اشکال : با توجه به توضيح فوق اشکال ايجاد ميشود که در يک نقطه، يک بار وظيفه نماز تمام و بار ديگر شکسته است، حکم در اين موارد چيست؟1 بايد احتياطاً در آنجا، نماز را هم کامل و هم شکسته بخواند (حضرت امام، آيات عظام فاضل، نوري، خويي، وحيد) بنابر احتياط واجب، در آنجا، نماز را هم کامل و هم شکسته بخواند (آيت الله مکارم) در آنجا، نماز را هم کامل و هم شکسته بخواند، بنابراين اگر موقعى که سفر مىرود شک کند که به حدّ رسيده يا نه و استصحاب نرسيدن به حد ترخص را نمايد و نماز را تمام بخواند و در موقع برگشتن در همان مکان نماز را شکسته بخواند، علم اجمالي به بطلان يکي از دو نماز پيدا مي کند و بايد نمازى را که در اين مکان تمام خوانده قضا نمايد و نمازى را که شکسته خوانده تمام اعاده نمايد و اگر اعاده نکرد قضاى آن را تمام بجا آورد. (آيات عظام گلپايگاني، صافي) تبصره: البته فرد مي تواند نماز را در مسير رفت قبل از رسيدن به منطقه مشکوک بخواند و در اين صورت نمازش تمام است يا آن را تأخير اندازد تا بداند که به حدّ ترخص رسيده است و نماز را شکسته بخواند، و در مسير بازگشت نيز يا نماز را قبل از رسيدن به منطقه مشکوک بخواند که در اين صورت نماز شکسته است يا خواندن نماز را تأخير اندازد تا بداند به حد ترخص وارد شده است و نمازش کامل است. توضيحات: سيد محمد حسن بني هاشمي خميني توضيح المسائل مراجع جلد 1، م1326؛ سيد محمد کاظم طباطبائي يزدي العروة الوثقي ، فصل في صلوة المسافر، م66؛ آيت الله سيد روح الله الموسوي الخميني(ره) تحرير الوسيله، فصل في صلوة المسافر، م31؛ شيخ حسين وحيد خراساني منهاج الصالحين جلد 2، م921؛ المستند في شرح سيد محمد کاظم طباطبائي يزدي العروة الوثقي (خويي)، ج20، ص218 تا ص221 شايان ذکر است آيت الله خويي در المستند، صور متعدّدي را در اين مسأله بيان نموده و حکم هر مورد را نيز ذکر کرده اند.
نظر خودتان را ارسال کنید