باسلام خدمت شما پرسشگر محترم نسبت به پرسش شما چند نکته لازم به ذکر است: 1) آنچه از سختيها در زندگي انسان پيش مي آيد از دو حالت خارج نيست: يا ما به دست خود ايجاد کرده ايم ويا بدون دخل و تصرف ما ايجاد گرديده است. در هر صورت بعد از مرحله وقوع يک مصيبت و سختي ياامکان بر طرف شدن به وسيله اسباب ظاهري وجود دارد يا ندارد. اگر وجود دارد بر ما لازم است با توکل برخدا، از اين اسباب استفاده کنيم، مثلاً براي درمان يک بيمار، اگر پزشکان ميتوانند نسبت به درمان او اقدام کنند. اما در صورتي که اسباب ظاهري در اختيار ما نيست و همه راهها به بن بست رسيده است به اين مطلب توجه کنيم که وخيم شدن اوضاع و بدتر شدن حالات امکان دارد، خوب شدن و بر طرف شدن بيماري هم غير ممکن نيست و اين امر از حيطه قدرت خداوند خارج نيست، چرا که او قادر بر هر چيزى است است. 2) بايد به وضعيتي که در آن قرار داريد، فکر کنيد که بدترين وضعيت ممکن نيست، بلکه امکان بدتر شدن وجود دارد و کساني هم در زندگي ميکنند که وضعيتي به مراتب وخيم تر دارند، اما در عين حال با نشاط و روحيه زندگي ميکنند و وضعيت موجود را پذيرفته اند. لذا به دنبال انجام تکليف و وظيفه خود هستند که ما در چرخه عالم هستي چه جايگاهي داريم و چه بايد بکنيم و آنچه در توان دارند بکار ميگيرند تا نقصي که احياناً در بدن آنها وجود دارد آنها را دچار حيراني و پژمردگي و دل مردگي و افسردگي نکند. 3) انسان در همه حال بايد تسليم خواست خداوند باشد از اين رو ضمن تلاش براى تسليم بودن، تعيين تکليف اجتناب کنيد؛ خداوند به پيامبر(صلى الله عليه وآله) ميفرمايد: “بگو، من مالک سود و زيان خويش نيستم مگر آنچه را که خدا بخواهد و از غيب و اسرار نهان با خبر نيستم مگر آنچه خدا اراده کند و اگر از غيب با خبر بودم منافع فراواني براي خودم فراهم ميساختم و هيچ بدي و زياني به من نميرسيد” 4) هر مصيبت و سختى را به نوعى يک امتحان الهى بدانيد ؛ آنچه از سختيها و بلاها و مشکلات و نيز نعمت ها و راحتي و آسايش براي انسانها در روي زمين بوجود ميآيد چيزي جز آزمايش و امتحان الهي نيست از همين رو در عمر جز رنج و محنت دنيا نصيبي نداشته اند ولي هيچگاه زبان به شکايت نگشود و راضي به رضاي پروردگار خويش بوده اند. 5) اگر خدا عين آن چيزي را که خواسته ايد برآورده نکند، چيزهاي بهتر ديگري به شما خواهد داد. امام صادق(عليه السلام) ميفرمايد: “خدا هر انساني را که چيزهاي خوب و درست را بخواهد برآورده ميکند، ممکن است گاهي درست همان چيزي را که ميخواهد برآورده نکند، چون ممکن است به صلاح او نباشد که اين دعايش برآورده شود، اما به عوض اين دعا خداوند بلاها و گرفتاريهاي ديگري را از او دور ميکند. و يا اينکه به عوض اين دعا، ثواب و پاداش فراواني را براي روز قيامت او کنار ميگذارد و در قيامت به او ميدهد” 6)برآورده نشدن دعا و درخواست شما، ممکن است به جهت دارا نبودن شرايط استجابت دعا و يا به مصلحت نبودن اجابت خواست شما باشد، لذا لازم است به رضاي الهي راضى بود و نسبت به نعمت هاى الهى شکرگذار بود و بر نداشته ها و کمبودها شکيبايى کرد، که صابرين مورد بشارت خداوند قرار گرفته اند، چون صابرين همه چيز را امانت ميدانند. 7)هماره به شفاي او اميدوار باشيد و از دعا کردن فروگذارى ننمايد. البته دعا کردن هم راه و شرايطى دارد که نسبت به آن بايد پايبند باشيد. البته دقت داشته باشيد که خلوص نيت و جهات باطنى در پذيرش آثار معنوى تاثير دارد. 8) بر ارتباط، آمد وشد و زيارت ها مستمر آستان شريف و مقدس امام رضا (عليه السلام) مقيد باشد و اين سخن آيت الله ملکى تبريزى را هموار به ياد داشته باشيد: “در طلب رحمت و سوال و تضرع و ابتهال نبايد تسامح کنى ؛ زيرا شخص کريم، حرمت واردان را ضايع نمى سازد و در تقصيرات و لغزش هاى وارده شده مسامحه روا مى دارد و از کردار خطاى او مى گذرد” ملامحمد تقي مجلسي (متوفي 1070ق) از تاثير زيارت دوستداران و علاقمندان آساتان رضوي چنين ياد مي کند: “کم سالى است که معجزات باهره ظاهر نشود حتى بر اهل بلخ و بخارا و سمرقند که کورهاى مادر زاد و شل ها و با بيماري هاى مزمنه شفا مى يابند، و اعجاز آن حضرت اعجاز همه ائمه است صلوات اللَّه عليهم زيرا که آن حضرت امامتش موقوفست بر امامت ائمه سابقه و خود بقيه ائمه را بيان مى فرمودند، و هم چنين ائمه بعد از آن حضرت صلوات اللَّه عليهم نيز ظاهر مى ساختند معجزات بسيار از جهة دفع شبهاتى که در ميان خلايق به هم رسيده بود”.
نظر خودتان را ارسال کنید