باعرض سلام و تشکر از سوال خوب شما جواب اين سوال در تعريف بدبختي و بيچارگي است. واقعا بدبختي چيست؟ کسي که معاد را باور کرده و زندگي خود را منحصر به اين دنيا نکرده و حيات اصلي را در عالمي ديگر مي داند، چه چيزي را بدبختي مي داند؟ وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ کانُوا يَعْلَمُونَ؛(عنکبوت/??) زندگانى اين دنيا چيزى جز لهو و لعب نيست. اگر بدانند، سراى آخرت سراى زندگانى است. کسي که دنيا را مزرعه آخرت مي داند، به نيکي دريافته که اين دنيا، محل آسايش و استراحت نيست. بلکه ميداني براي عمل و تلاش است. فرض کنيد که مسابقه اي برگزار شده، و شرکت کنندگان بايد مسيري بيست کيلومتري را بدوند، يک نفر با رنج و زحمت زياد با سرعت به سمت انتهاي مسير مي شتابد. در راه مي بيند که يک عده نشسته اند و مشغول خوردن غذا هستند، عده ديگري نشسته اند و با يکديگر گفتگو مي کنند و ... آيا اين دونده، هرگز خود را بدبخت و بيچاره مي خواند؟ يا مسرور است که متوجه بهترين عمل شده و مشغول انجام آن است؟ با اين نگاه آنچه در ابتدا اسم بدبختي به آن داده ايم، بستري براي رشد و تعالي مي شود، تا آنجا که بدترين محيط ها، عالي ترين ثمرات را به بار مي نشاند: وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لي عِنْدَکَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّني مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّني مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ؛ (تحريم/??) و نيز خداى تعالى براى کسانى که ايمان آوردند مثلى مىزند و آن داستان همسر فرعون است که گفت: پروردگارا نزد خودت برايم خانهاى در بهشت بنا کن و مرا از فرعون و عمل او نجات بده و از مردم ستمکار برهان. و خداي تعالي نيز بندگان را متفاوت آفريده و هر کدام از آنها را به شکلي مورد آزمايش و امتحان قرار مي دهد: در حديثي قدسي از قول خداي تعالي آمده است: بعضى را کور و بعضى را بينا، بعضى را کوتاه قد و برخى را بلند قد، بعضى را زيبا و بعضى را زشت، بعضى را عالم و برخى را جاهل، بعضى را فقير و بعضى را غنى کردم، بعضى را مطيع و برخى را عاصى، برخى را بيمار و عدهاى را سالم، بعضى را زمين گير و برخى بدون عيب هستند. همه اين کارها لازمه خلقت بود. براى اين که آن شخص سالم و بى عيب به آن شخص معيوب نگاه کند و به خاطر سلامتىاش به من شکر و حمد بگويد. و يا آن که عيبدار است به شخص سالم نگاه کند به من متوسل شود تا به او هم سلامتى بدهم. و همچنين به بلاى من صبر کند تا به او پاداش خوب بدهم. يا اين که شخص غنى به فقير نگاه کند به خاطر ثروتى که به وى دادهام به من حمد نمايد، و يا شخص فقير با ديدن شخص غنى از من ثروت بخواهد و يا اين که مؤمن به کافر نگاه کند به خاطر هدايتى که دادهام به من حمد و سپاس گويد... (الجواهر السنية-کليات حديث قدسى ص ??.) موفق و پيروز باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید