باسلام خدمت شما. در ابتدا بايد اشاره شود: اولا: در ميان همه اديان و ملل دنيا مراسم هاي خاصي در باره اموات شان مطرح است. ثانيا: در اسلام مومن در حيات و ممات اش احترام دارد و اين گونه مراسم نوعي احترام به بدن مومن است که او را با پاکي و طهارت و در جامه سفيد و پاکيزه در جاي مناسب به خاک مي سپارد و آداب ديني خاصي را با انجام داده و عقايد ايماني را براي آخرين بار به او ياد آوري مي کند. علاوه بر اين امور ممکن است در باره اين آموزه هاي ديني در باب اموات اسرار و حکمت هاي بسياري نهفته باشد؛ ولي در اين جا به نمونه هاي که در روايات آمده اشاره مي شود: الف) در باره فلسفه غسل دادن ميت در روايتي آمده که چون به هنگام مرگ نطفه ي که انسان از آن خلق شده از بدن او خارج مي شود؛ لذا واجب است او را غسل دهند.(?) و در روايتي ديگر آمده که چون ميت بعد از مرگ فرشته را ملاقات مي کند؛ بايد پاک و طاهر باشد.(?) و روايات ديگر نيز در اين باره نقل شده که تفصيل آن را در منبع ذيل ملاحظه فرماييد.(?) ب) در باره فلسفه تکفين از امام صادق (ع) پرسيده شد؟ حضرت فرمود: اموات را کفن کنيد و سعي نماييد کفن خوب باشد؛ زيرا کفن زينت ميت است.(?) و در روايت ديگر آمده اموات را کفن نمايد و کفن را خوب نماييد. زيرا اموات به کفنشان مباهات مي کنند.(?) چه اين که کفن مايه ستر پيکر ميت و نوعي احترام اوست و در قيامت ممکن است با همين کفن ها شان محشور شوند. ج) اسلام به خاطر احترامي که به شخصيت انسان مي گذارد براي جسد مرده وي نيز احکام ويژه اي قائل شده است که نشان از نگاه انساني به شخصيت وي دارد، اين که بايد او را دفن کرد. گذشته از نکته بهداشتي آن و در دسترس نبودن حيوانات ديگر، شايد از نظر عاطفي نيز چنين کاري لازم است که وابستگان ميت جايي داشته باشند که در موقع دلتنگي به آن جا بروند و با مردگان خود تماس روحي داشته باشند. هر چند ما با فلسفه بسياري از احکام آشنايي کامل نداريم.(?) /????/ پي نوشت ها: ?. صدوق، علل الشرايع، نشر دار الحجه، ???? ق، بيروت، ج?، ص ???. ?. همان. ?. همان. ?. همان، ص ???. ?. همان. ?. محمد شجاعي، معاد، نشر سهامي انتشار، تهران ???? ش، ج?، ص???.
نظر خودتان را ارسال کنید