سلام وقت شما بخير احکام ديني که توسط انبياء بيان شده است از جانب خداي متعال فرستاده شده و متضمن مصالح و مفاسد انسان بوده و در سعادت و تکامل انسان موثر است. البته ما نمي توانيم به نحو دقيق از تمام جزئيات اين مصالح و مفاسد مطلع باشيم، چرا که اگر چنين توانايي اي داشتيم، اصلا به وحي نياز پيدا نمي کرديم. پس بايد متوجه باشيم که آنچه فهميده ايم تمام جوانب مساله نيست. با اين توجه مي توانيم به بعضي از يافته هاي بشري اشاره کنيم: حرمت برخي خوراکيها و نوشيدنيها از جنبه هاي مختلف قابل بررسي است: ?. جسمي و بهداشت فردي: در اين باره اگر چه برخي از ميکروبها را با پيشرفت علمي و با ابزارهاي مختلف بتوان از بين برد، اما اطمينان خاطر نسبت به نابودي تمامي موارد ضرر رسان مشکل است. چنان که ثابت شده برخي ميکروبها مثل ميکروبي که در گوشت خوک وجود دارد(انگل تريشين)، پس از حرارت رساني، سپر حرارتي [=هاگ] براي خود ايجاد مي کنند، به طوري که تا ??? درجه سانتيگراد نيز مي توانند مقاومت نمايند. بر فرض صحت اين ادعا نوع پرورش اين حيوان در محيط هاي سالم نمي تواند مانع وجود انگل يا از بين رفتن آن شود. البته همه اين امور تنها در حد احتمال است. چه بسا اصلا از نگاه شرع، ضررهاي جسمي يا اموري نظير احتمال ذکر شده، مورد نظر در حکم حرمت استفاده از گوشت اين حيوان نباشد. ?. رواني و معنوي: بر فرض که تمامي آلودگيهاي ظاهري آن از بين برود، خوردن گوشت خوک، چه بسا تأثيرات منفي روحي و معنوي داشته باشد. زيرا آن طور که گفته شده است، خوک ميان حيوانات به عنوان حيوان بيغيرت از آن ياد مي شود که هيچ حمايتي از ماده خود نشان نمي دهد. چه بسا با تغذيه از اين گونه حيوانات، آثار رواني و روحي آن ها نيز به انسان منتقل شود. اگر چه به ميزان محدود و ناشناخته باشد. امروزه در علوم تأثير غذاها بر روح و روان مورد توجه قرار گرفته و مسأله اي ثابت شده است. در روايات هم نظير همين مسائل روحي و غير مادي به عنوان دليل اجتناب از خوردن گوشت خوک ياد شده است. «راوى مى گويد: محضر مبارک امام عليه السّلام عرض کردم: براى چه خداوند عزّ و جل شراب و مردار و خون و گوشت خوک را حرام فرموده است؟ حضرت فرمودند: خداوند تبارک و تعالى اين اشياء را بر بندگان حرام نکرد و غير آنها را حلال قرار نداد تا ايشان را به آنچه حلال کرده راغب و از آنچه حرام فرموده بى ميل نموده باشد بلکه پس از آفرينش مخلوقات آنچه که ابدان ايشان به آن قائم است و در راستاى مصلحت و خير آنها هست را به آنها تعليم فرمود و پس از آن تفهيمشان نمود که اين سنخ از اشياء بر ايشان مباح و حلال است و نيز آنچه به ضرر ابدانشان هست را به آنها هشدار داد و اعلام فرمود که اين قبيل از اشياء بر آنها حرام است ... امّا گوشت خوک: خداوند تبارک و تعالى طائفه اى را در صورتهاى مختلف نظير صورت خوک و بوزينه و خرس مسخ فرمود و سپس نهى کرد از خوردن گوشت حيوانات مماثل و هم شکل ايشان تا بدين وسيله از استفاده شدن ممسوخات جلوگيرى به عمل آمده و از طرفى به عقوبت و بلايى که آنها به آن مبتلا شدهاند استخفافى واقع نگردد.»[?] [?]. شيخ صدوق، الأمالي، ص ???. التماس دعا
نظر خودتان را ارسال کنید