باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
در بعضي از روايات (در باب لباس نمازگزار) آمده است:پوشيدن لباس سياه غير از عبا، عمامه و کفش، مکروه است.
گزارش هاي مستند بيانگر اين حقيقت است که پيامبر صلوات الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام خود در مقام عمل در عزاي عزيزان خويش سياه پوشيده اند.
به روايت ابن ابي الحديد در شرح نهج البلاغه امام حسن عليه سلام در سوگ اميرالمومنين علي عليه سلام جامه هاي سياه بر تن نمود و با همين جامه به ميان مردم آمد و براي آنان خطبه خواند.(شرح نهج البلاغه/ابن ابي الحديد/ج16/ص22)
ضمن اينکه در رابطه با پوشيدن لباس سياه در عزاي ابا عبداللّه الحسين(ع) روايت شده است:«وقتي امام حسين(ع) شهيد شد زنان بن يهاشم لباس سياه پوشيدند و امام زينالعابدين(ع) براي آنها طعام تهيه ميکردند» ، (وسائل الشيعه، ج 2، ص 890). از اين روايت گرچه امر به پوشيدن لباس در عزاي ابا عبداللّه(ع) استفاده نميشود؛ ولي معلوم ميگردد که کار جايزي است؛ چون امام زين العابدين(ع) کار زنان بني هاشم را نهي نفرموده و امضاء فرموده است و شايد از آن تاريخ اين کار به صورت يک سنت و رسم بين شيعه در ايام عزاي ائمه در آمده است و علاوه اين يک سنتي است که حتي در مسيحيت و اقوام ديگر هم معمول است که در مجالس عزا، لباس سياه ميپوشند و از نظر جامعه شناسي هم يک سمبل شناخته شده است.
و در نهايت طبق رواياتي که وجود دارد هنگامي مختار رضي الله عنه سر عبيد الله بن زياد را براي امام زين العابدين عليه سلام فرستاد باعث خوشحالي ايشان شد و لبخند بر لبانشان جاري گشت.اما اين عمل باعث نشد که در سالهاي بعد ائمه اطهار عليهم السلام براي امام حسين عليه سلام عزاداري نکنند و مشکي نپوشند.کما اينکه در روايات داريم هر ساله سنت ائمه عليهم السلام اين بود که براي امام حسين عليه سلام مجالس عزا به پا مي کردند.پيداست و پر واضح استکه وقتي ائمه مي فرمودند که آسمانيان براي حسين عليه سلام چهل روز و چهل شب گريه مي کنند،خود نيز اين عمل را انجام مي دادند وگرنه کسي به حديث ايشان توجهي نمي نمود و اين با عصمت ائمه ناسازگار است.
موفق و پيروز باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید