امام خمینی ره:
احتیاط واجب آن است که در حرم امامان و رواقها توقف نکند.( تحریر الوسیله اسماعیلیان 1408ه.ق،سوم،ص38)
آیة الله بهجت ره:
احتیاط واجب آن است که در حرم امامان توقف نکندبلکه عبور نیز ننماید.(توضیح المسائل ،ص73،م359،قسمت سوم)
آیة الله تبریزی ره:
چنانچه آن قسمت از رواق به حرم ملحق شده بنابر احتیاط حکم حرم را دارد و مکث حائض و جنب در آن خلاف احتیاط میباشد.والله العالم . ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله خامنه ای دام ظله:
مراد از حرم همان گنبد مبارک و جایی است که به آن حرم و مشهد شریف گفته میشود ، ولی ساختمانهای ملحق به آن و شبستان ها حکم حرم را ندارد و ورود جنب و حائض به آنجاها اشکال ندارد ، مگر جاهایی که عنوان مسجد را داشته باشد.(اجوبة الاستفتائات،ص86،س424)
آیة الله خوئی ره:
توقف در رواق حرم مطهر امامان برای جنب و حائض مانعی ندارد و حدود حرم معلوم و معروف است اگر چه احوط عدم توقف حائض است در رواق.(استفتائات احیاءآثار الامام الخویی، ص42،سۆال133و134)
منبع:
استفتائات جامعه الزهرا، جزوه ی مسائل مبتلی به احکام بانوان، ص 61 و 62
آیة الله سیستانی دام ظله:
داخل شدن در رواق ها مانعی ندارد.(المسائل المنتخبه مکتب سماحه آیة الله سیستانی ،1425ه.ق،ص38،م42،ص53،م69)
آیة الله شبیری زنجانی دام ظله:
رفتن به حرم امامان حرام است اگر چه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود ، و مراد از حرم امامان (علیهم السلام ): محوطه ای است که ضریح مقدس و قبر مطهر در آن قرار دارد نه تمام رواق ها یا صحن ها(توضیح المسائل،دفتر معظم له ،1384،ج1،ص86،م361،و ص108،م456)
آیة الله صافی گلپایگانی دام ظله:
داخل شدن در رواق ها مانعی ندارد .( هدایةالعباد ،ج1،ص31،م181،الثالث ص43،م245)
آیة الله فاضل لنکرانی ره:
ورود جنب و حائض به تمام رواق های امامان معصوم جایز نیست .و فرقی بین دور و نزدیک آن نیست. ( استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله گلپایگانی ره:
بنابر احتیاط واجب ورود به حرم امامان علیهم السلام حرام است و بنابر احتیاط واجب وارد رواق ها هم نشود.( هدایةالعباد ،ج1،ص39و38،م181،الثالث ص51،م245)
آیة الله مکارم شیرازی دام ظله:
داخل شدن به رواق های اطراف ضریح مطهر اگر چه قبر را ببیند و به ضریح نزدیک باشد مانعی ندارد،ولی وارد حرم نشود.( استفتائات جدید،ج1،ص42،س84)
آیة الله نوری همدانی دام ظله:
بنابر احتیاط واجب حرم امامان علیهم السلام ملحق به مساجد است (یعنی) بنابر احتیاط واجب در آنجا توقف نکند بلکه بنابر احتیاط در رواق ها هم توقف نکند.( منتخب المسائل ،ص20،م39،وص33،م66)
نظر خودتان را ارسال کنید