محارم در قرآن

#محارم_قرآن

چرا در قرآن اسم همه محارم را آورده ولی اسم دایی و عمو را نیاورده است؟
«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ... وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَ‏ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ...»

و به آنان [زنان با ایمان] ... و زينت خود را آشكار نسازند مگر براى شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدر شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران همسرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم‏كيششان، يا بردگانشان [كنيزانشان‏]، يا افراد سفيه كه تمايلى به زن ندارند، يا كودكانى كه از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيستند...(1)

از آن جا که محرمیت، دو جانبه است، لذا وقتی به محرمیت پسر برادر و پسر خواهر اشاره شده، طبیعی است که طرف مقابل آن ها یعنی عمو و دایی نیز محرم هستند.

و این که چرا در آیه به عمو و دایی تصریح نشده، شاید به خاطر این است که قرآن می خواهد در بیان مطالب، نهایت فصاحت و بلاغت را رعایت کند لذا حتی یک کلمه اضافه هم نمی گوید؛ از اینرو وقتی پسر خواهر و پسر برادر را جزء محارم آورده، دیگر نیازی نبوده تا عمو و دایی نیز آورده شوند، زیرا با وجود دو جانبه بودن محرمیت، محرمیت عمو و دایی، به خودی خود معلوم می شود.(2)
پی نوشت ها:
(1) نور/ 31.
(2) ر.ک: مکارم شیرازی و همکاران، تفسیر نمونه، ج 14، ص 454.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59683
گفتگوی آنلاین
eporsesh.com
ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی
https://eitaa.com/eporsesh

محارم در قرآن

تصویر modir
نویسنده / مترجم: modir

نظر خودتان را ارسال کنید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
4 + 2 =

پربازدیدترین ها