سلام وقت بخير اصل حديث اين است: « کَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع) يَقُولُ ثَلَاثَةٌ لَا يُسَلَّمُونَ الْمَاشِي مَعَ الْجَنَازَةِ وَ الْمَاشِي إِلَي الْجُمُعَةِ وَ فِي بَيْتِ الْحَمَّام» (1)؛ امام صادق عليه السلام فرمود: به سه کس سلام داده نشود: کسي که همراه جنازه راه ميرود و کسي که به سوي نماز جمعه ميرود و کسي که در حمّام است. ملا صالح مازندراني در شرح اين حديث مي نويسد: قوله ( ثَلَاثَةٌ لَا يُسَلَّمُونَ) محمول علي الکراهة و لعل السر في الاولين انه ينافي التعجيل المطلوب فيهما أو المراد انهما لا يبتدئان بالسلام علي غيرهما بل ينبغي العکس لفضل المشي مع الجنازه و الي الجمعه و في الاخير انه يوجب النظر الي ما يکره و الاطلاع عليه.(2) اينکه امام فرمودند بر اين سه نفر سلام نکنيد حمل بر کراهت مي شود (سلام کردن که در اصل مستحب است بر اين سه گروه مکروه است) شايد سرّ کراهت داشتن در مورد کسي که همراه جنازه مي رود و کسي که به نماز جمعه مي رود اين باشد که سلام کردن به اين دو گروه با تعجيلي که در اين دو امر مطلوب است منافات داشته باشد (بايد در رفتن به تشييع جنازه و رفتن به نماز جمعه عجله کرد) يا مراد اين باشد که اين دو گروه ابتدا بر ديگري سلام نکنند و عکس آن سزاوار است چون همراه جنازه رفتن و به نماز جمعه رفتن فضيلت دارد. اما در مورد کسي که در حمام است کراهت دارد زيرا موجب نگاه کردن به چيزي است که کراهت دارد و اطلاع يافتن از اوست. شيخ حر عاملي هم با اين عنوان اين روايت را بيان کرده: « بَابُ عَدَمِ اسْتِحْبَابِ تَسْلِيمِ الْمَاشِي مَعَ الْجَنَازَةِ وَ إِلَي الْجُمُعَةِ وَ فِي الْحَمَّامِ لِمَنْ لَا إِزَارَ لَه... وَ تَقَدَّمَ مَا يَدُلُّ عَلَي التَّسْلِيمِ فِي الْحَمَّامِ لِمَنْ عَلَيْهِ إِزَارٌ فِي مَحَلِّه»(3) يعني سلام کردن به اين سه گروه مستحب نيست. ايشان در مورد کراهت سلام به کسي که در حمام است اين توضيح را اضافه مي کند که نسبت به کسي که لنگ ندارد سلام کردن کراهت دارد زيرا در جاي خودش رواياتي بيان کرديم که سلام کردن در حمام بر کسي که بر او ازار و لنگ است اشکال ندارد. پي نوشت ها: 1. کليني، الکافي، انتشارات اسلاميه، ج2، ص 646. 2. مازندراني، محمد صالح، شرح اصول کافي، ج11، ص112. 3. شيخ حر عاملي، وسايل الشيعه، ج12، ص 70.
نظر خودتان را ارسال کنید