باسلام خدمت شما پرسشگر محترم برخى از روايات نيز مصحف را رهاورد املا و وحى مستقيم خداوند بر حضرت زهرا سلاماللهعليها دانستهاند. مصحف حضرت زهرا اين مسئله اي است که از ديرباز موضوع بحث و گفتوگوى عالمان و انديشمندان بوده است. پاسخ را در چند بخش بررسي ميکنيم: 1- چيستى مصحف کلمه «مُصْحَف»: اکنون بيش تر به معناى «قرآن» به کار مىرود. اما در لغت به معناى مجموعه برگههايى است که ميان دو جلد جمع آورى شده است و امروزه «کتاب» خوانده مىشود.(1) بنابراين، منظور از «مصحف فاطمه سلاماللهعليها، کتاب فاطمه سلاماللهعليها است که در بعضى از روايات اهل سنت نيز به آن اشاره شده است. راويانى چون «ابىبن کعب» وجود کتابى نزد حضرت سلاماللهعليها را تأييد کردهاند.(2) بدين ترتيب سخن کسانى مانند «ايجى» در مواقف و «جرجانى» در شرح مواقف و ابو زهره در کتاب «امام صادق عليهالسلام» که مدعى شدهاند شيعه به قرآنى منسوب به فاطمه سلاماللهعليها که غير از قرآن رايج ميان مسلمانان است، اعتقاد دارد، نادرست است و در عدم رجوع به روايات شيعه و نيز عدم دقت در معناى مصحف ريشه دارد.(3) 2- مصحف فاطمه و محتواى آن: درباره ماهيت اين مصحف در منابع شيعى روايات فراوان يافت مىشود. در اين احاديث محتوا حجم، زمان نگارش، کيفيت نگارش مصحف بيان شده است. البته در نگاه ابتدايى اختلافاتى ميان اين روايات مشاهده شود اما با کمى دقت توجيه مىگردد(4) بعضى از روايات مطالب آن را غير از مطالب قرآن دانستهاند.(5) بر اساس شمارى از احاديث در اين کتاب مطالبى چون وصيت حضرت فاطمه سلاماللهعليها(6) مصيبتهاى فرزندان حضرت سلاماللهعليها در طول زمان(7)، پيشگويى حوادث آينده(8) و تمام پادشاهانى که بر زمين حکم خواهند(9) راند، نوشته شده است. دستهاى از روايات نيز از اشتمال اين مصحف بر تمام احکام حلال و حرام حتى حکم عملى که موجب نصف شلاق مىشود(10)، سخن به ميان آوردهاند.(11) بر اساس بعضى از احاديث، امام صادق عليهالسلام حوادث تاريخى اى چون ظهور زنديقان را پيشگويى کرده و گفتارش را به مصحف حضرت زهرا سلاماللهعليها مستند دانسته است.(12) اين روايات با هم ناسازگار نيستند زيرا ممکن است همه مطالب ياد شده در آن مصحف وجود داشته باشد و هر روايت بخشى از محتواى آن را بيان کرده است. 3- زمان و کيفيت نگارش: مهمترين مطلب درباره اين مصحف، زمان و کيفيت نگارش آن است که ارتباط حضرت زهرا سلاماللهعليها با جبرئيل و ديگر فرشتگان الهى در همين جا مطرح ميگردد. در چند روايت، کيفيت نگارش آن بدين صورت مطرح شده است: پيامبراکرم صلياللهعليهوآله مطالب را املا ميکرد و حضرت على عليهالسلام مينوشت.(13) پس درباره سبب علت انتساب مصحف به حضرت فاطمه سلاماللهعليها ميتوان گفت، آن کتاب نزد حضرت زهرا سلاماللهعليها نگهدارى ميشد يا حضرت واسطه رسيدن بعضى از مطالب به دست حضرت على عليهالسلام بوده است. برخى از روايات نيز مصحف را رهاورد املا و وحى مستقيم خداوند بر حضرت زهرا سلاماللهعليها دانستهاند.(14) بر اساس روايات ديگر، بعد از وفات پيامبر اکرم صلياللهعليهوآله خداوند فرشتهاى را نزد حضرت زهرا سلاماللهعليها مىفرستاد تا در غم پدر دلدارى اش دهد، وى را از مکان و جايگاه رسول خدا در بهشت آگاه سازد و با او درباره مطالب مختلف به گفتوگو بنشيند. حضرت فاطمه سلاماللهعليها سخنان فرشته را به حضرت على عليهالسلام منتقل کرد و حضرت عليهالسلام آن ها را به نگارش در آورد.(15) روايتى اين فرشته را جبرئيل عليهالسلام معرفى کرده است.(16) ميان اين احاديث نيز ناسازگارى وجود ندارد. زيرا مىتوان گفت خداوند به وسيله فرشتهاى از فرشتگان خود به نام جبرئيل سلاماللهعليها با حضرت سلاماللهعليها سخن گفته است.(17)(18) به نظر مىرسد در توجيه اين ناسازگارى بايد گفت، فاطمه زهرا سلاماللهعليها يک مصحف داشت. بخشى از اين کتاب را به مطالب دريافتى از پدرش اختصاص داده بود و بخشى ديگر را به مطالب جبرئيل سلاماللهعليها. 4- امکان نزول جبرئيل بر فاطمه سلاماللهعليها: اشکال ديگر روايات دسته اخير، قطع وحى پس از رسول اکرم صلياللهعليهوآله است . مسلمانان معتقديم پيامبر اکرم صلياللهعليهوآله خاتم انبيا بوده، بعد از وفات حضرت صلياللهعليهوآله ارتباط ميان زمين و آسمان قطع و وحى منقطع گشته است. بنابراين، چگونه فرشته بر حضرت زهرا سلاماللهعليها نازل مىشد و با آن بزرگوار گفت و گو مىکرد؟ طبق آيات قرآنى، نزول فرشته الهى و ارتباط خداوند با غير پيامبران از طريق فرشتگان و وحى امکانپذير است، چنان که آيات بسيار از ارتباط فرشته با حضرت مريم سلاماللهعليها سخن مىگويد.(19) خداوند ارتباط خود با مادر حضرت موسى عليهالسلام را وحى مىخواند.(20) وقتى امکان اين ارتباط با زنانى چون مادر موسى عليهالسلام و حضرت مريم سلاماللهعليها پذيرفته شد، امکان و وقوع آن درباره حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعليها که از سوى پيامبر اکرم صلياللهعليهوآله سرور همه زنان در همه زمانها معرفى شده، به طريق اولى پذيرفتنى مىنمايد. منظور از انقطاع وحى و قطع ارتباط زمين و آسمان بعد از پيامبراکرم صلياللهعليهوآله قطع ارتباط ميان خداوند و فردى به عنوان پيامبر و مأمور ابلاغ است ،نه عدم امکان ارتباط زمينيان با خداوند و فرشتگان. بر اساس روايات شيعه، نوعى ارتباط ميان امامان معصوم عليهالسلام و خداوند وجود دارد.(21) در روايات اهل سنت نيز بعضى از افراد «مُحَدَّث» معرفى شدهاند. «محدّث» يعنى کسى که با فرشتگان الهى نوعى ارتباط دارد و از آن ها حديث دريافت مىکند.(22) 5- مصحف نزد چه کسى است؟ روايات شيعه نشان مىدهد اين مصحف در زمانهاى مختلف نزد امامان معصوم عليهالسلام بوده، از امامى به امام ديگر رسيده و جز آن بزرگان کسى بدان دسترسى نداشته است. بر اساس اين روايات، امامان با استفاده از آن حوادثى را پيشگويى و احکامى را بيان کردهاند.(23) تذکر: کتابهايى که اخيراً با عنوان «صحيفة الزهرا عليها السلام» منتشر شده،(24) با «مصحف فاطمه سلاماللهعليها» تفاوت دارد زيرا در اين کتابها عمدتاً دعاهاى منسوب به حضرت سلاماللهعليها به چشم مىخورد، نه آنچه روايات درباره مصحف فاطمه گفتهاند. براي اطلاع بيش تر به کتاب مصحف فاطمي، نوشته عبدالله اميني پور، نشر دليل ما قم مراجعه کنيد. پىنوشت ها: 1. حسينى جلالى، سيد محمدرضا، تدوين السنة الشريفه، ص 67. 2. عبود، اسعد، صحيفة الزهرا) س (، ص 85- 65. 3. معروف الحسنى، سيد هاشم، سيرة الائمة الاثنى عشر، ج 1، ص 98 و 99. 4. مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج 26، ص 84- 83. 5. همان، ص 38 و 93. 6. همان، ص 34. 7. همان، ص 14. 8. همان، ص 44. 9. حسينى جلالى، سيدمحمدرضا، تدوين السنة الشريفه، ص 77. 10. بحارالانوار، ص 73. 11. همان. 12. بحارالانوار، ص 44. 13. همان، ص 41 و 42 و 94. 14. همان، ص 93. 15. همان، ص 44 و 84. 16. همان، ص 24. 17. البته ميان اين روايات و روايتهايى که مصحف را املاى رسول خدا مىداند، نوعى ناسازگارى مشاهده مىشود. آن روايات زمان نگارش مصحف را دوران حيات پيامبر مىداند و اين روايات بعد از وفات حضرت. براى رفع اين ناسازگارى، راههاى گوناگون ارائه شده است: 18. منظور از رسول خدا در روايات دسته اول فرستاده خدا است ،نه پيامبر . بنابراين، مىتوان بر فرشتهاى از فرشتگان الهى نيز منطبق شود.( امين، اعيان الشيعه، ج 1، ص 311.) برخى از دانشمندان در نقد اين سخن گفتهاند: اين توجيه نيکو مىنمايد. اما با موارد استعمال رسول الله ناسازگار است. زيرا رسول الله در متون اسلامى معمولًا به معناى پيامبر خدابه کار مىرود، نه مطلق فرستاده خدا. مىتوان گفت حضرت فاطمه زهرا دو مصحف داشت. يکى از آن ها رهآورد املاى رسول خدا بود و ديگرى نتيجه سخنان جبرئيل با آن بانوى بزرگوار. اشکال اين توجيه آن است که روايات از يک مصحف سخن گفتهاند، نه دو مصحف. 19. آل عمران (3)، آيات 42 و 43 و 54. 20. قصص (28)، آيه 7. 21. بحارالانوار، ج 26، ص 66 و 79. 22.اعيان الشيعه، ج 1، ص 314 و 513. 23. بحارالانوار، ص 84- 83. 24. مانند عبود، اسعد، صحيفه الزهرا و قيومى اصفهانى، جواد، صحيفه الزهرا.
نظر خودتان را ارسال کنید