سلام وقت شما بخير پاسخ مراجع عظام تقليد نسبت به اين سؤال، چنين است: [1] حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي): اگر ناخن کاشته شده قابل برداشتن نبوده يا ازاله آن مستلزم ضرر و مشقّت باشد و با وجود ناخن ها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست دست نباشد، مسح بر روى همين ناخنها کافى است و غسل نيز همين حکم را دارد. حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي (مدظله العالي): مانع غسل و وضو است. حضرت آيت الله العظمي سيستاني (مدظله العالي): بايد قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسيدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد. حضرت آيت الله هادوي تهراني (دامت برکاته): اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشي از بدن تلقي شود حکم ناخن اصلي را دارد ولي اگر شيء اضافه محسوب گردد و مانع رسيدن آب به عضو اصلي در وضو يا غسل شود موجب بطلان آنها است. يک انسان متشرع بايد خواسته هاي خود را در چارچوب شرع قرار دهد و قطعا توفيق الهي بيش از آنچه داده است را عرضه خواهد کرد. [1] . استفتا از دفاتر آيات عظام: خامنه اي، سيستاني، مکارم شيرازي (مد ظلهم العالي)، توسط سايت اسلام کوئست.
نظر خودتان را ارسال کنید