باسلام خدمت شما پرسشگر محترم انسان تا چيزي را خوب نشناسد و به عمقش پي نبرد، به آن دل نمي بندد، آن را دوست ندارد و محبت و دوستي اش در دل شخص جاي نمي گيرد. از امام جعفر صادق (ع) نقل شده است که فرمود: «الحبُّ فرع المعرفة؛ محبت از معرفت ريشه مي گيرد.».(ترجمه مصباح الشريعه، باب اول، ص ??) بر اين اساس بايد ريشه محبت را در معرفت جست و جو کرد. انسان تا کسي را نشناسد، به محاسن و خلقيات او آشنا نباشد و عظمت شخصيتش را درک نکرده باشد، نمي تواند به او محبت و علاقه زيادي داشته باشد. راه هاي کسب دوستي اهلبيت(ع) عبارتند از: ?. معرفت اهل بيت(ع): در سايه معرفت امام به کمالات و ويژگيهاي منحصر به او بيشتر واقف ميگرديم. معرفت خود فطرتا شيفتگي و محبت نسبت به اهل بيت(ع) را در پي دارد. امام صادق(ع) ميفرمايد: «الامام علم بين الله عزوجل و بين خلقه، فمن عرفه کان مومنا و من انکره کان کافراً؛ امام آن شاخص [و دليل و راهنماي ]آشکار است که بين خدا و خلقش قرار گرفته، پس هر کس او را شناخت، مؤمن ميگردد و هر کس او را انکار کرد [و نشناخت ]کافر ميگردد». (کافي، ج ?، ص ???، ح ???) مؤمن بودن، فرع بر شناخت امام است. از طرفي ايمان، عين حب و بغض است. امام محمد باقر(ع) ميفرمايد: «الايمان حب و بغض؛ ايمان حب و بغض است». (همان) حب به تمامي خوبيها و کمالات و. . . و بغض از همه بديها، کژيها و. . . پس در پرتو شناخت و معرفت ايمان حاصل ميشود و ايمان هم جز حب و بغض نيست. نتيجه اين ميشود که يکي از راههاي عملي مهم کسب حب اهل بيت(ع)، معرفت آن بزرگواران است که با مطالعه در زندگي، اخلاق، رفتار و کرامتهاي پيامبر و ائمه و مطالعه کلمات و سخنان آن بزرگواران؛ بدست مي آيد چرا که فرمايشهاي آنان، درّهاي گران بهايي است، که بايد در جست وجوي آنها بود. آيا ممکن است کسي نهج البلاغه را بخواند و بفهمد، ولي عاشق علي(ع) نشود؟ ?. اطاعت از اهل بيت(ع): اگر کسي شناخت لازم و کافي به اهل بيت پيدا کرد، اطاعت از آنان را بر خود لازم ميداند؛ ولي گاهي شناخت در آن حد بالا نيست. در اين صورت چه بسا نسبت به اوامر آنان عصيان شود. عصيان هم به هر اندازه باشد، به همان اندازه کدورت و بغض ميآورد. کدورت و بغض هم، ضد صفا و حب است. پس هر اندازه نسبت به اوامر آنان عصيان شود، به همان اندازه بغض و کدورت نسبت به آنان در دل ايجاد ميشود و برعکس هر اندازه نسبت به اوامر آنان اطاعت شود، به همان اندازه حب و صفا به آنان دل را فرا ميگيرد. امام رضا(ع) ميفرمايد: «اللهم اني اسئلک. . . العمل الذي يبلغني حبک. . . ؛ بارالها! از تو آن عملي را مسألت ميکنم که حب خودت را به من برساند». (همان، ح ????) بنابراين يکي از راههاي عملي وصول به «حب» اصل عمل و طاعت عملي است. ?. توسل با حال: در سايه شناخت امام ميفهميم همه چيزمان به او وابسته است. واسطه فيض و کمال و همه چيزمان امام ميباشد. براي آشنايي بيشتر ترجمه زيارت جامعه کبيره را مطالعه کنيد. اگر توسل بعد از شناخت و با حال همراه باشد، ترنم عاجزانه و عاشقانهاي است که حب را در دل بيش از پيش ميپروراند. ?. تولي و تبري: دو اصلي که با حب اهل بيت(ع) تأثير متقابل دارند، تولي و دوستي با دوستان خدا و تبري و بيزاري از دشمنان خدا مي باشد. تولي و تبري محبت اهل بيت(ع) را در پي دارد.
نظر خودتان را ارسال کنید