باسلام خدمت شما پرسشگر محترم سوال شما از دوبخش تشکيل شده است به هر دو بخش اشاره مي شود و اگر سوال ديگري و يا اينکه نسبت به جواب سوال يا اشکال داريد مطرح کنيد الف:امربين الامرين خداوند متعال در اين جهان قوانين و سنتهاي محکم و استواري را بنا نهاده است. اين سنتها در طبيعت، در جامعه، در روابط انساني و در همه جا جلوهگر است؛ مثلا اگر شما آب را حرارت دهيد بخارميشود و اگر آن را سرد کنيد در درجه خاصي يخ ميبندد. اگر جامعهاي راه سلامت، اخلاق و انسانيت در پيش گيرد،آسوده خواهد بود و اگر نه در رنج و ملالت خواهد افتاد. بخار شدن آب و يا يخ زدن آن، هم چنين آسودگي و سعادت جامعه و يا بدبختي آن، اموري خارج از اختيارند؛يعني، قوانين چنين اقتضا دارد و قوانين لايتغير است، ولي در عين حال آدمي درگرم کردن آب و سرد نمودن آن و يارفتن به راهي که منجر به شقاوت و يا سعادت ميشود آزاد است؛ اگر چه در اصل حصول نتايج خاص از عمل خاص فاقد اختيار است. از همين روست که آدمي داراي اختيار ولي در محدوده قوانين و سنتهاي الهي است. اين معناي امربين الامرين است. ب:جبر جبريون(ديدگاه اشعريها از اهل سنت)طبق اين نظر انسان ارادهاي از خود ندارد و تمام افعال او مستقيما به اراده حق تعالي است بدون آن که خود اندک نقشي در بود و نبود عمل داشته باشد. طبق اين ديدگاه هر عملي از انسان سر بزند در واقع عمل او نيست. بلکه خداونداست که از مجراي او آن عمل را انجام داده است. اشکالات براين نظريه الف: هرانساني در درون خود مييابد که ميتواند در برابر راههاي گوناگون يکي را برگزيند و ديگري را کنارگذارد و همين بهترين دليل بر اختيار است؛ زيرا تکيه بر تجربه دروني انسان دارد و همگان در اين درک باطني و وجداني شريک و مساويند. ب : در متون ديني هر انساني مسوول اعمال و کنشهاي خويشمعرفيشده است:کل امري بما کسب رهين و بر همين اساس است که خداوند کيفر و پاداش را براي مجرمان و صالحان قرار داده است.در حالي که اگر اعمال انسان جبري و بدون اختياربود ديگر پاداش و کيفر معنا نداشت و خلاف عدالت بود. موفق و پيروز باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید