سلام در پاسخ به توضيحات ذيل توجه کنيد : از جمله زناني که در اين آيه شريفه از انها نام برده شده ، زنانى هستند که از وظائف خود سرپيچى مىکنند و نشانه هاى ناسازگارى در آنها ديده مىشود، مردان در برابر اين گونه زنان وظائف و مسئوليتهايى دارند که بايد مرحله به مرحله انجام گردد، و در هر صورت مراقب باشند که از حريم عدالت تجاوز نکنند، اين وظائف به ترتيب زير در آيه بيان شده است: 1- وَ اللَّاتِي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ مرحله اول در مورد زنانى است که نشانههاى سرکشى و عداوت و دشمنى در آنها آشکار مىگردد که قرآن در جمله فوق از آنها چنين تعبير مىکند: زنانى را که از طغيان و سرکشى آنها مىترسيد موعظه کنيد و پند و اندرز دهيد و به اين ترتيب آنها که پا از حريم نظام خانوادگى فراتر مىگذارند قبل از هر چيز بايد بوسيله اندرزهاى دوستانه و بيان نتائج سوء اينگونه کارها آنان را براه آورد و متوجه مسئوليت خود نمود. 2- وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ در صورتى که اندرزهاى شما سودى نداد، در بستر از آنها دورى کنيد و با اين عکس العمل و بى اعتنايى و به اصطلاح قهر کردن، عدم رضايت خود را از رفتار آنها آشکار سازيد شايد همين واکنش خفيف در روح آنان مؤثر گردد. 3- وَ اضْرِبُوهُنَّ در صورتى که سرکشى و پشتپازدن به وظائف و مسئوليتها از حد بگذرد و هم چنان در راه قانون شکنى با لجاجت و سرسختى گام بردارند، نه اندرزها تاثير کند، و نه جدا شدن در بستر و کم اعتنايى نفعى ببخشد و راهى جز شدت عمل باقى نماند، براى وادار کردن آنها به انجام تعهدها و مسئوليت هاى خود چاره منحصر به- خشونت و شدت عمل گردد، در اينجا اجازه داده شده که از طريق تنبيه بدنى آنها را به انجام وظائف خويش وادار کنند. اشکال: ممکن است ايراد کنند که چگونه اسلام به مردان اجازه داده که در مورد زنان متوسل به تنبيه بدنى شوند؟! پاسخ: جواب اين ايراد با توجه به معنى آيه و رواياتى که در بيان آن وارد شده و توضيح آن در کتب فقهى آمده است و همچنين با توضيحاتى که روانشناسان امروز مىدهند چندان پيچيده نيست زيرا: اولا آيه، مسئله تنبيه بدنى را در مورد افراد وظيفه نشناسى مجاز شمرده که هيچ وسيله ديگرى در باره آنان مفيد واقع نشود. ثانيا در کتب فقهي هم آمده است اين زدن بايد خفيف باشد و حتي نبايد بدن زن کبود شود يعني زدني با آرامي و ملايمت که مسلم است که اگر يکى از اين مراحل مؤثر واقع شود و زن به انجام وظيفه خود اقدام کند مرد حق ندارد بهانه گيرى کرده، در صدد آزار زن برآيد، لذا به دنبال اين جمله مىفرمايد: فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا: اگر آنها اطاعت کنند به آنها تعدى نکنيد. اگر گفته شود که نظير اين طغيان و سرکشى و تجاوز در مردان نيز ممکن است آيا مردان نيز مشمول چنين مجازات هايى خواهند شد؟ در پاسخ مىگوئيم آرى مردان هم درست همانند زنان در صورت تخلف از وظائف مجازات مىگردند حتى مجازات بدنى، منتها چون اين کار غالبا از عهده زنان خارج است حاکم شرع موظف است که مردان متخلف را از طرق مختلف و حتى از طريق تعزير (مجازات بدنى) به وظائف خود آشنا سازد. داستان مردى که به همسر خود اجحاف کرده بود و به هيچ قيمت حاضر به تسليم در برابر حق نبود و على ع او را با شدت عمل و حتى با تهديد به شمشير وادار به- تسليم کرد معروف است. اين جوابي است که در بعضي تفاسير ما مطرح شده است اگر در اين زمينه بازهم توضيحاتي لازم ديديد براي ما سوال را ارسال کنيد تا بيشتر توضيح دهيم،به خاطر اينکه مطلب زياد نشود من همه مطالب در اين زمينه را نياوردم. موفق باشيد.
نظر خودتان را ارسال کنید