سلام وقت شما بخير امام زمان(عج) آيات بسياري درباره امام زمان (عج) در قرآن وجود دارد. و بعضي تا ??? آيه از آيات قرآن را مرتبط به امام زمان (عج) دانسته اند.[?] ما در اين جا تنها به چند آيه به نقل از کتاب مهدي موعود، نوشته علامه مجلسي اشاره مي کنيم.[?] سوره هود آيه ? وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ أَلا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ؛ اگر عذاب را تا مدت معينى (ظهور امام زمان) بتأخير بياندازيم خواهند گفت چه چيز آن را باز داشت (و مانع ظهور امام زمان چيست؟) بدانيد روزى که عذاب مىآيد از آنها برداشته نميشود، بلکه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء بآن ميکردند خواهند ديد. از امير المؤمنين روايت شده که در تأويل اين آيه شريفه فرمود: أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ اصحاب قائم آل محمد است که سيصد و سيزده نفر ميباشند. امام صادق (ع) فرموده اند: اين عذاب قيام امام زمان و امت معدوده ياران او ميباشند. که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (يعنى ??? تن ميباشند). سوره ابراهيم آيه ? وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ في ذلِکَ لَآياتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ موسى را همراه آيات خود فرستاديم تا قوم خود را از ورطه ظلمانى کفر درآورده بوادى نورانى ايمان رهبرى کند، و آنها را بروزهاى خداوندى متذکر گرداند که در آن آياتى است براى هر صبرکننده شکرگزارى. در خصال صدوق از امام باقر روايت نموده که فرمود «ايام اللَّه» سه روز است: روز قيام قائم آل محمد، روز رجعت و روز قيامت. سوره انبياء آيه ??? وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ؛ در زبور (حضرت داود پيغمبر) بعد از کتب آسمانى سابق نوشتيم که: زمين را بندگان صالح ما بارث ميبرند. و اينان قائم آل محمد و ياران او ميباشند. سوره حج آيه ?? أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ؛ بآنان که ستم ديدهاند اگر پيکار کنند، اجازه جنگ داده شده و خداوند قدرت بر يارى آنها دارد. ابن ابى عمير از عبد اللَّه بن مسکان از امام جعفر صادق عليه السّلام روايت کرده که فرمود: او قائم آل محمد است که براى خون- خواهى حسين عليه السّلام قيام ميکند. سوره صف آيه ? يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ؛ مىخواهند نور خدا را به دهانهايشان خاموش کنند ولى خدا کامل کننده نور خويش است، اگر چه کافران را ناخوش آيد. از حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام معنى آيه يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ را پرسيد، حضرت فرمود: مقصود دوستى امير المؤمنين عليه السّلام است وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ يعنى خداوند امامت را بآخر ميرساند بدليل آيه شريفه: الذين فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا که مقصود از نور همان امام است. محمد بن فضيل ميگويد: عرض کردم: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ» يعنى چه؟ فرمود: يعنى خداوند به پيغمبرش دستور داد که لزوم دوستى جانشين خود «امير المؤمنين» را به مردم اعلام کند، و دوستى وصى پيغمبر «دين حق» است. عرض کردم «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ کُلِّهِ» چيست؟ فرمود: يعنى خداوند بهنگام ظهور قائم ما دين حق را بر همه اديان باطله پيروز ميگرداند. چنان که خود فرموده: «وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» يعنى خداوند نور خود را با ولايت قائم آل محمد تمام ميکند «وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» يعنى هر چند دشمنان على اين را نخواهند. عرض کردم: اينکه ميفرمائى تنزيل و ظاهر معنى قرآن است! فرمود: آرى آنچه که گفتم تنزيل و ظاهر معنى قرآن است. سوره ملک آيه ?? قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتِيکُمْ بِماءٍ؛ مَعِينٍ اى پيغمبر! بمردم بگو: بمن بگوئيد: اگر آبى که در دسترس داريد در زمين فرو رود کيست که آب روان براى شما بياورد؟. از حضرت امام رضا عليه السّلام روايت است که فرمود: «مائکم» يعنى (ابوابکم) که ائمه هستند و ائمه ابواب (ودرهاى رحمت الهى) ميباشند «فَمَنْ يَأْتِيکُمْ بِماءٍ مَعِينٍ» يعنى کيست که علم امام را براى شما بياورد؟ (و آن درها را بروى شما بگشايد)؟ سوره صف آيه ? و سوره توبه آيه ?? هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ خدا فرستاده خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا بر همه دينها غالب شود. هر چند مشرکين نخواهند. راوي مي گويد: از امام هشتم از آيه هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى ... سؤال کردم. فرمود هنوز موقع تأويل اين آيه نرسيده است گفتم: قربانت گردم! کى موقع آن فرا ميرسد؟ فرمود؟ ان شاء اللَّه هنگامى که قائم قيام کند و چون قيام کند هر جا کافر و مشرکى باشد، ظهور او را ناخوش دارد تا جايى که اگر کافرى در دل سنگى پنهان شود سنگ صدا ميزند اى مؤمن! کافرى يا مشرکى در من پنهان شده او را بکش. خداوند او را بيرون مىآورد و ياران قائم او را بقتل ميرسانند. و هم در آن کتاب از ابن عباس روايت نموده که وى در باره آيه لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ گفت: اين در زمانى است که تمام يهوديان و نصارى و پيروان هر کيشى بدين حنيف اسلام بگروند و گرگ و ميش و گاو و شير و انسان و مار از جان خود ايمن باشند، موقعى که ديگر موش انبانى را پاره نميکند وقتى که حکم جزيه گرفتن از اهل کتاب ساقط مىشود و هر جا صليبى است شکسته ميگردد و خوگها معدوم مىشود و اين بهنگام قيام قائم آل محمد خواهد بود. سوره نور آيه ?? وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِکُونَ بِي شَيْئاً؛ خداوند بکسانى- که از شما ايمان آورده و عمل صالح پيشه ساختهاند وعده داده که آنها را در زمين نماينده خود گرداند چنان که همانند آنها را سابقا خليفه کرد. و ثابت ميدارد دين آنها را که براى آنان برگزيد، ترس آنها را تبديل بأمن کنيم و اينان هيچ گاه بمن شرک نياورند. در غيبت شيخ روايت ميکند که اين آيه نيز در باره مهدى موعود و ياران او نازل شده. سوره قصص آيه ? وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ؛ و ما بر آن هستيم که بر مستضعفان روى زمين نعمت دهيم و آنان را پيشوايان سازيم و وارثان گردانيم. در غيبت شيخ از امير المؤمنين عليه السّلام روايت ميکند که در تفسير اين آيه فرمود: اينان که در زمين ضعيف گشتهاند آل پيغمبرند که خداوند مهدى آنها را برانگيزد تا آنان را عزيز و دشمنانشان را ذليل گرداند. پي نوشت ها [?]. جلد پنجم از کتاب معجم احاديث امام مهدي. [?]. مهدي موعود، علامه مجلسي، باب پنجم کتاب.
نظر خودتان را ارسال کنید