سلام وقت شما بخير در پاسخ به اين پرسش، بايد به سه مسأله پاسخ داد: 1. برزخ چيست؟ 2. برزخ با قيامت چه تفاوتي دارد؟ 3. آيا بعد از مردن انسان قيامتش شروع ميشود؟ يک. برزخ در لغت به چيزي گفته ميشود که بين دو چيز ديگر قرار گرفته و حائل شده باشد و همين معنا در فرهنگ لغات ديگر نيز آمده است. به عبارت ديگر برزخ مانع و حد و مرز بين دو امر است. اما منظور از آن در اصطلاح شرع چيست؟ در قرآن مجيد آمده است: (و من ورائهم برزخ الي يوم يبعثون)؛ و پشت سر آنان برزخ است تا روزي که برانگيخته ميشوند».مؤمنون (23)، آيه 100. امام صادق(ع) در حديثي فرموده است: «البرزخ القبر و هو الثواب و العقاب بين الدنيا والاخرة»؛ «برزخ همان عالم قبر است و عبارت است از ثواب و عقابي که در بين دنيا و آخرت وجود دارد».تفسير نورالثقلين، ج 3، ص 553. همچنين از پيامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمود: «القبر اما روضة من رياض الجنة او حفرة من حفر النيران»؛ «قبر باغي از باغهاي بهشت يا حفرهاي از حفرههاي دوزخ است».بحارالانوار، ج 6، ص 205. بنابراين برزخ موقف او از هنگام مرگ انسان تا برپايي قيامت است؛ ايستگاهي که با مرگ شروع ميشود و با نفخه صور خاتمه مييايد. دو. تفاوت برزخ با قيامت در جهات گوناگوني است که به بعضي از آنها اشاره مي کنيم: 1-2. قيامت بعد از منقضي شدن اين دنيا است، در حالي که برزخ با مردن افراد آغاز ميشود. 2-2. در عالم برزخ روح با بدن مثالي (اجساد لطيف) همراه است که نه به کلي مجرد است و نه مادي محض؛ بلکه داراي يک نوع «تجرد برزخي» است و بدين صورت به حيات خود ادامه ميدهد؛ در حالي که در قيامت روح با «بدن جسماني» همراه است به گونهاي که متناسب با آن جهان است. 3-2. نعمتهاي بهشتي در قيامت، به مراتب از نعمتهاي برزخي والاتر است؛ هم چنان که عذاب دوزخي از عذاب برزخي بسي سختتر است. امام صادق(ع) ميفرمايد: «مؤمنان در حالي که در عالم برزخ برخوردار از نعمتاند، پيوسته ميگويند: «ربنا اقم لنا الساعة وانجز لنا ما وعدتنا»؛ «پروردگارا بر ما قيامت را برپا کن و وعدههاي خود را درباره ما محقق ساز». و برعکس مشرکان در حالي که در برزخ معذباند پيوسته ميگويند: «ربنا لاتقم لنا الساعة و لاتنجز لنا ما وعدتنا»؛ «پروردگارا قيامت را بر ما برپا مساز و وعدههاي خود را درباره ما محقق نفرما».بحارالانوار، ج 6، ص 269 و 270. در برزخ عمل کاملاً منقطع نميشود؛ زيرا دنيا هنوز پابرجا است و کسي که سنت حسنه گذاشته،مثل تأليف کتابي خوب و تأثيرگذار. يا صدقه جاريهاي داده و يا فرزندان صالحي دارد، تا زماني که آنان به عمل نيک مشغولاند و به آن سنت عمل ميشود و آن صدقه به راه درست خرج ميشود، بر ثوابهاي او افزوده ميگردد. در مقابل هر کس سنت سيئهاي گذاشته باشد، يا فرزندان بدي تربيت کرده به اعمال ناشايست روي آورده است و يا پولي را در کار خلاف خرج کرده که هنوز به واسطه آن سرمايه خلاف ميشود، نامه عملش سياه ميگردد؛ اما در قيامت به طور کل عمل منقطع ميشود؛ زيرا بساط دنيا برچيده شده است. اما جواب اين سؤال که آيا بعد از مردن قيامت انسان شروع ميشود يا نه؟ روشن شد که بين زندگي دنيوي و اخروي، «عالم برزخ» حايل است. بنابراين انسان بلافاصله پس از مرگ وارد صحنه قيامت نميشود؛ بلکه مدتي را در برزخ درنگ ميکند. البته در بعضي از تعبيرات آمده است که با مرگ هر کس قيامت او شروع ميشود که اين تسامح در تعبير و قيامت و برزخ را يکي فرض کردن است؛ زيرا در عين تفاوتهايي که بين عالم برزخ و قيامت هست، چون هر دو از چشمان ما پنهان است و نسبت به ما غيب محسوب ميشود و هر دو جهان پس از مرگ هستند، آنها را در اين تعبير يکي فرض ميکنيم.
نظر خودتان را ارسال کنید